تنها راه شکست ویروس کرونا چیست؟

تنها راه شکست ویروس کرونا چیست؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ایرنا- فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: زمان پایان ابتلای کرونا به مردم بستگی دارد و تنها راه آن شکستن چرخه بیولوژیک ویروس با افزایش بهداشت همگانی است.

به گزارش یورفان :  دکتر علیرضا زالی ضمن تشکر از کادر درمان به علت تلاش بی وقفه در راستای ریشه کنی ویروس کرونا، اظهار داشت: کاهش ساعت کاری به جهت آن است که شرایط کاری در ادارات از نظر میزان تماس و ثبوت در استقرار فیزیکی کاهش یابد و برگزاری جلسات در بعدازظهر و به خصوص فریضه نماز جماعت و تناول غذا در مجموعه ادارات انجام نشود.

وی درباره علت قرنطینه نکردن تهران توضیح داد: قرنطینه سازی سطوح مختلفی دارد، طبق تجربه چین، بهترین مدلی که در سطوح قرنطینه سازی پیشنهاد شده ماندن افراد در منزل و به حداقل رساندن ترددهای شهری است.

زالی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت چند روز پیش تیم کارشناسی را به چین فرستاد و مداخلات چین در عرصه بهداشت را بررسی کرد، مهمترین مساله در قرنطینه سازی بحث حضور افراد در منازل است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: به دلایل علمی مسافرت در این شرایط مصلحت نیست، هدف از ماندن افراد در منازل کاهش سرایت پذیری در جامعه است، اگر کسی سفر برود مشکل جدی در این مورد ایجاد می کند چون افراد در سفر از تسهیلات کمتری برخوردارند و این مساله باعث می شود میزان تماس با ویروس و آسیب پذیری فرد افزایش یابد.

وی درباره وضعیت سربازخانه ها توضیح داد: در جلسه ستاد ملی درباره نوع رویکرد در این حوزه بحث شد، به طور طبیعی پیشنهاد علمی و فنی ما جلوگیری از تجمع و تقلیل حضور سربازان در سربازخانه ها به شکلی که ضرورت ایجاب می کند و متعارف است بود.

زالی ادامه داد: در این جلسه مجموعه پروتکل هایی که مجموعه وزارت دفاع و نیروهای مسلح برای حفاظت از سربازان و جلوگیری از آسیب پذیری در پادگان ها دارند مطرح شد و طبق گزارش آنان بخش عمده ای از نیروهایی که در زمینه غربالگری ممیزی می کنند در پادگان ها مستقر شدند و امیدوارم این برنامه های پیشگیرانه موثر واقع شود.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران یادآور شد: ما با این مجموعه ها هماهنگ هستیم و برای مثال بحث دوبار تنظیف روزانه پتوها و ارائه ملحفه های یکبار مصرف در دستور کار قرار گرفته که بخش زیادی از آن انجام شده است.

زالی درباره توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده گفت: در سطح شهر به شکل ملموسی کمبود جدی ماسک و مواد حفاظتی و مواد ضدعفونی کننده وجود دارد، بخشی از آن به خاطر مکشی است که در روز اول توسط سودجویان اتفاق افتاد، سازمان تعزیرات چندین انبار را کشف کرد که مقدار بسیار زیادی مواد شوینده و ضد عفونی کننده و ماسک در آنها وجود داشت، همچنین مصرف این مواد تا حدی متناسب با استانداردهای علمی نبوده است.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران تاکید کرد: همه شهروندان احتیاج به استفاده از ماسک ندارند، در روزهای نخست شیوع، به علت ترسی که در مردم ایجاد شد این مساله قابل انتظار بود به همین دلیل میزان مصرف مواد ضدعفونی کننده و ماسک به شکل چشمگیری در سطح شهر تهران افزایش یافت.

وی یادآور شد: خوشبختانه با کمک مجموعه ستاد فرمان حضرت امام ( ره ) محموله بسیار بزرگی از انگلستان بارگیری شده که وارد کشور می شود.

زالی افزود: مجموعه تمام کشور به سرعت ماسک را تولید و توزیع می کنند به نظر می رسد که یکی دو روز آینده نه تنها در تهران بلکه در تمام کشور شاهد گشایش در بازتوزیع آن ها باشیم، البته تاکید می کنم مجموعه عزیزان ما در کشور و شهروندان باید مدیریت بهینه داشته باشند.

وی تاکید کرد: برای مثال افراد خاصی باید از ماسک استفاده کنند و ضرورتی ندارد همه ماسک بزنند، حتی اگر کسی ماسک بزند اما درست از آن استفاده نکند این مساله می تواند عاملی برای سرایت و انتقال بیماری باشد.

زالی یادآور شد: در سطح شهر مشاهده شده افرادی از ماسک فیلتردار استفاده می کنند، در حالی که این نوع ماسک برای شهروند معمولی که در سطح شهر تردد می کند ضرورتی ندارد، این نوع ماسک برای افرادی است که در کنار بیمار کویید ۱۹ هستند، ضمن اینکه اگر فرد بیمار از ماسک N۹۵ استفاده کند بسیار خطر آفرین است به دلیل اینکه در بازدم دریچه ماسک باز می شود و تمام ویروس ها به محیط منتقل می شوند.

زالی با بیان اینکه ظرفیت تولید این اقلام هم در داخل کشور به شکل چشمگیری افزایش یافته و هم از طریق واردات در کشور تامین خواهد شد، تاکید کرد: اما نباید دوباره این مکش کاذب اتفاق بیفتد و از شهروندان خواهش می شود که کمک کنند و اگر برای فردی ضرورت استفاده از ماسک وجود ندارد این کار را نکند، چون در آن صورت تامین ماسک برای پرستاران که در خط اول مواجهه با این ویروس هستند کمبود به وجود خواهد آمد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه انجام تست کرونا برای همه افراد ضرورت ندارد، گفت: از این تست برای غربالگری استفاده نمی شود.

زالی با بیان اینکه در چین هم برای غربالگری از این تست استفاده نمی شود، توضیح داد: این تست بسیار نوظهور است و کمتر از یک ماه از پیدا شدن جهانی این کیت در صنعت پزشکی می گذرد، این کیت تشخیصی برای مواقعی است که قرار است درمان برای فرد شروع شود و نوع مراجعه بیماران به گونه است که تصمیم به بستری شدن فرد گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون آنفلوآنزا و برخی ویروس های دیگر نیز در کشور وجود دارد، گفت: این تست بر اساس ساختار ژنتیکی ویروس است و بخش ابتدایی ساختار آن که با ساختار سایر ویروس ها اشتراک دارد در تست اولیه مورد استفاده قرار می گیرد، تست خیلی از افراد در مرحله اول مثبت می شود اما تست قطعی آنها منفی است‌.

وی تصریح کرد: اساسا در افراد بدون علامت حتی اگر تست کرونا ویروس مثبت باشد هیچ اقدامی نیاز نیست و فقط باید سایر افراد را آلوده نکند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران افزود: در هیچ کجای دنیا چنین پروتکلی وجود ندارد که از افراد بدون علامت تست گرفته شود تا از انتقال به سایر افراد جلوگیری شود، علت آن هم این است که ما باید این کیت را به عنوان کیت استراتژیک برای نجات جان بیماران استفاده کنیم.

وی یادآور شد: مهمترین جایی که این ویروس در دستگاه تنفسی انتخاب می کند، دستگاه تنفسی تحتانی است به همین دلیل هم ما بارها گفته ایم افرادی که با آبریزش بینی و علائم سرماخوردگی مواجه اند، معمولا کرونا ندارند، زمانی هم که ویروس در ریه مستقر شود برای ما اهمیت بیشتری دارد.

زالی شست و شو با آب نمک و مرطوب نگه داشتن دهان را راه موثری برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا عنوان کرد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره احتمال ابتلای مجدد یک فرد به کرونا توضیح داد: تقریبا بر خلاف سایر بیماری ها گزارش های پراکنده ای از چین رسیده که یک فرد چینی پس از مرخصی از بیمارستان و منفی شدن تست دوباره مراجعه کرده است، این موضوع نیازمند بررسی های علمی است و احتمالا چند موردی که در چین اتفاق افتاده در دستگاه تنفسشان ویروس کلنیزیشن داشته و بعد دوباره با مهیا شدن شرایط خود را بروز داده است.

زالی ادامه داد: رفتار این ویروس بسیار عجیب و نوپدید است و اطلاعات ما هنوز کامل نیست، بنابراین ممکن است فردی بعد از بهبود نیز دوباره مبتلا شود.

وی تاکید کرد: از سوی همه دستگاه ها از جمله تامین اجتماعی، صنعت نفت، نیروهای مسلح و بنیاد شهید همه برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اعلام آمادگی کرده اند و در صورت نیاز ناوگان تخت های بیمارستانی شان را در اختیار ستاد قرار می دهند.

وی با اشاره به امکان بهره گیری از بیمارستان های شهر قدس و پردیس در صورت نیاز، گفت: دو بیمارستان در این شهرها در کمترین زمان تجهیز و به سرعت وارد مدار خواهند شد تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار گیرند.

زالی درباره هزینه های درمان این بیماری در صورت بستری شدن در بیمارستان توضیح داد: طبق پروتکل وزارت بهداشت، اگر کسی با علائم بالینی و با ظن مثبت بودن کویید ۱۹ در بیمارستان بستری شود طبق دستور وزیر بهداشت ارائه خدمات به فرد رایگان خواهد بود.

وی درباره زمان پایان این ویروس گفت: ما باید بدانیم مدت قابل توجهی با این ویروس درگیر خواهیم بود، برای خارج شدن این ویروس از گردونه شرایط محیطی برای ویروس باید تغییر کند، زیرا این ویروس سرما دوست است و اگر رطوبت و دما تغییر کند شانس بقای ویروس کم می شود.

زالی گفت: بهترین راه ریشه کن کردن این ویروس در جامعه رعایت بهداشت همگانی است.

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران در پایان ضمن تشکر از محسنی بندپی استاندار تهران جهت بسیج تمام استان برای همکاری با ستاد مقابله با کرونا، بر رعایت بهداشت و توقف ترددهای درون شهری و برون شهری توسط یکایک مردم جهت جلوگیری از شیوع این ویروس تاکید کرد.

آمادگی کامل استان تهران در هفته پیک شیوع ویروس کرونا

همچنین انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به اتخاذ تدابیر علمی برای مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: دانشجویان ایرانی که از چین برگشتند اقدامات موثری در مورد پذیرش و قرنطینه آنها انجام شد و بعد از صدور گواهی سلامت از قرنطینه خارج شدند.

وی تاکید کرد: مهم این است که تدابیر علمی برای مقابله با این ویروس داشته باشیم چرا که این ویروس به رغم شیوع با ضدعفونی کردن و رعایت بهداشت فردی از بین می رود و میزان مرگ و میر این ویروس نسبت به ویروس های دیگر کمتر است.

استاندار تهران با اشاره به آمادگی استان تهران گفت: ظرفیت های کافی در استان تهران فراهم شده و در هفته پیک اقدامات موثر انجام و آمادگی کامل در استان فراهم شده است.

محسنی بندپی همچنین در مورد افرادی که مواد ضد عفونی کننده، دستکش و یا ماسک را احتکار می‌کنند عنوان کرد: ضمن مقابله با چنین افرادی، مصوبه‌ای در ستاد مقابله با کرونای استان تهران داشتیم تا تعزیرات حکومتی این قبیل اقلام که کشف می شود را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهد تا توزیع شوند.

وی ادامه داد: پیش از این آزمایشگاه تشخیص ویروس تنها در تهران بود که با تلاش وزارت بهداشت و تاییدیه کیت های تولید شده توسط وزارت دفاع در استان‌های دیگر نیز آزمایشگاه‌های مرجع فراهم شده است.

استاندار تهران همچنین تاکید کرد: بر اساس دوراندیشی شرایطی در استان پیش‌بینی شده که هر بیماری که نیازمند بستری و مراقبت باشد آمادگی در استان به صورت کامل وجود دارد چرا که تامین اجتماعی، نیروهای مسلح و دستگاه‌های مختلف پای کار آمدند و نگرانی وجود ندارد همچنین این امکان فراهم است تا در صورت لزوم ظرفیت ۴۰۰ تخت بیمارستانی جدید را مورد استفاده قرار دهیم.

محسنی بندپی در مورد ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی گفت: وسایل حمل و نقل عمومی اعم از مترو و اتوبوس ضدعفونی می شوند، همچنین جهت فراهم کردن ژل و مواد ضدعفونی کننده نیز تمام صنایع استان بسیج شدند و این آمادگی در شهرک های صنعتی از جمله شهرک دماوند برای افزایش ظرفیت وجود دارد.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.