جاسوس زن معروف روسی در ایران، که در ۹۳ سالگی درگذشت+عکس

یورفان: گوهر وارتانیان مامور اطلاعاتی مشهور و افسانه‌ای سرویس اطلاعات شوروی سابق که مانع ترور رهبران شووری، انگلیس و آمریکا توسط آلمان نازی در ایران شده بود دوشنبه در ۹۳ سالگی از دنیا رفت.

به گزارش یورفان به نقل از ایرنا، گوهر به همراه شوهرش گئورگ وارتانیان حدود 43 سال با نام‌های مستعار «آنیتا» و «هانری» در سازمان اطلاعات شوروی کار می‌کردند و در سال 1943 میلادی عملیات سرویس ویژه آلمان نازی تحت عنوان «پرش بلند» برای ترور چرچیل، استالین و روزولت رهبران بریتانیا، شوروی و آمریکا در زمان برگزاری کنفرانس تهران را ناکام گذاشتند.

خبر درگذشت او در صفحه فیس‌بوک سفارت ارمنستان در روسیه با این تیتر منتشر شد که «عزیمت وی ​​ضرر جبران ناپذیری برای همه ما است!».

وارتانیان 25 ژانویه سال 1926 به دنیا آمد و در اوایل دهه 1930 به همراه خانواده راهی ایران شد.

وی در سن 16 سالگی به گروه ضد فاشیسم شوروی پیوست و با همسر آینده خود یعنی گئورگ وارتانیان که سرهنگ اتحاد جماهیر شوروی بود آشنا شد.

جاسوس زن معروف روسی در ایران، که در ۹۳ سالگی درگذشت+عکس

براساس گزارش رسانه‌های روسیه او به همراه شوهرش فعالیت های اطلاعاتی گسترده ای در ایران در شرایط دشوار داشت.

در سال 1951 ، گوهر به همراه شوهرش به شوروی بازگشت و تحت عنوان مستعار آنیتا و هانری به زندگی خود ادامه داد.

وی و همسرش پس از 30 سال کار سرانجام بازنشست شدند.

جاسوس زن معروف روسی در ایران، که در ۹۳ سالگی درگذشت+عکس

این نیروی اطلاعاتی شوروی پیش از مرگ گفته بود «سلیا ساندیس» نوه وینستون چرچیل نخست وزیر پیشین بریتانیا به خاطر نجات جان پدربزرگش در زمان برگزاری کنفرانس تهران در سال 1943 میلادی در مسکو به دیدن او رفت و شخصا از او و سرویس اطلاعاتی شوروی برای نجات جان پدربزرگش تشکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.