سنگ‌های زینتی خواص درمانی دارند؟

خواص درمانی سنگ‌های زینتی

 خواص «سنگ‌های زینتی» در طب سنتی
یک متخصص طب ایرانی گفت: در طب سنتی از سنگ‌های مختلف در تهیه داروهای ترکیبی استفاده می‌کنند و همچنین در مورد اثرات درمانی سنگ‌های زینتی صحبت‌هایی شده که اغلب این اثرات بر اساس رنگ، مزاج و خواص سنگ‌ها مطرح شده است.

به گزارش یورفان : محمدعلی زارعیان افزود: اکنون سنگ‌ درمانی زیر مجموعه‌ای از انرژی‌درمانی به حساب می‌آید و مطالب آن عمدتا برگرفته از منابع طب سنتی چین، طب آیورودا، طب بومیان آمریکا و دیگر مکاتب طبی سنتی و بومی است.

وی گفت:برای سنگ‌ درمانی کار علمی درست و مقاله قابل استنادی در منابع پزشکی نوین وجود ندارد البته این به معنای نفی اثر سنگ‌ها نیست، چرا که در این زمینه در منابع طب سنتی ایران و همچنین در منابع روایی، مطالب جالب توجهی داریم.

وی تصریح کرد:در طب سنتی از سنگ‌های مختلف در تهیه داروهای ترکیبی استفاده می‌کنند و همچنین در مورد اثرات درمانی سنگ‌های زینتی صحبت‌هایی شده که اغلب این اثرات بر اساس رنگ، مزاج و خواص سنگ‌ها مطرح شده و مطالب بسیاری در این زمینه نوشته شده است. به عنوان مثال یاقوت چهار رنگ سرخ، زرد، کبود و سفید دارد که رنگ سرخ بهترین نوع آن است و به دلیل رنگی که دارد نشانه صحت است و نگاه کردن به آن موجب فرح و زدودن غم و غصه و موجب اشتعال حرارت جنسی می‌شود.

زارعیان گفت: فیروزه از نظر مزاجی سرد و خشک است‏ و تنها نوع نیشابوری آن توصیه می‌شود. فیروزه‏ در اثر مجاورت و تماس با چربی، بوی تند و تیز حتی بوی مشک و حرارت حمام تباه می‌شود.

وی افزود: فیروزه را در تقویت بینایی و قلب و دستگاه گوارش و اعصاب موثر دانسته‌ و در داروهای چشم به کار برده‌اند و همراه داشتن فیروزه را موجب فال نیک و موفقیت در کار و آویختن آن را به گردن مقوی قلب و مانع ترس دانسته‌اند.

این پژوهشگر با اشاره به جنبه دیگر سنگ‌ درمانی که بحث اثراتی است که از سنگ‌ها در روایات نام برده‌اند افزود: مطالب جالبی از منشأ ایجاد سنگ‌های زینتی مختلف در روایات و توصیه به ساخت و استفاده انگشتر با نگین‌هایی از عقیق، یاقوت، فیروزه، زمرد و حدید چینی در شرایط مختلف ذکر شده است.

منبع : انجمن طب سنتی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.