عکسهایی جالب و عجیب از درختی در داخل کلاس درس

عکسهایی جالب و عجیب از درختی در داخل کلاس درس

حدود دو سال پیش در دبیرستان پسرانه علوی در تبریز یک درخت هنگام احداث در داخل کلاس قرار داشت که این درخت را قطع نکردند مدیر این دبیرستان گفت که این درخت ۵۰ ساله می باشد به همین دلیل نخواستیم این درخت را از بین ببریم و دانش آموزان با دیدن این صحنه بسیار خوشحال شدند و فکر می کردند در فضای باز درس می خوانند در ادامه ماجرای درختی که با دانش‌آموزان درس می‌خواند را در یورفان مشاهده میکنید.

درختی وسط کلاس درس

هر روزش را با طنین پر نشاط دانش‌آموزان آغاز می‌کند، از این‌که او را همانند سایر اقوامش زنده به گور نکرده‌اند خوشحال است. او خوش شانس‌تر از دوستانش است که به بهانه‌ی آفت‌زدگی یا خشکی با تبر بی‌رحمانه‌ی آدمیان قطع نشده و قربانی توسعه شهری نشده است.

این روزها، خبر‌ها خوب نیست خبر کشتار جمعی از درختان از هر گوشه و کنار شهر و استان همواره به گوشمان می‌رسد، درخت محصل ما خیلی خوش شانس‌تر از بقیه هست که با آدم‌هایی طبیعت دوست سر و کار دارد و هر روز با دانش‌آموزانی فهیم و باهوش در کلاس درس شرکت می‌کند، اما شاید او نیز زمانی که خبر مرگ چند تن از اقوام خود را می‌شنود، می‌ترسد که نکند حرص و طمع آدمیان به محدوده زندگی او نیز کشیده شود.

کلاس درس

درختی وسط کلاس

در میان خبر‌های قلع و قمع درختان، زمانی که می‌شنویم افرادی برای حفظ حیات یک درخت دست به خلاقیت زده و ساخت و ساز خود را مطابق با محل زندگی درخت تنظیم کردند، امیدوار می‌شویم که هنوز هم افرادی هستند که به حیات موجود زنده‌ای مانند این درخت احترام گذاشته و زندگی آن را فدای خودخواهی و منفعت‌طلبی خود نمی‌کنند و به آن حق زندگی می‌دهند.

حدود ۵۰ سالی می‌شود درخت کاج کهنسال ما در حیاط خانه‌ای زندگی می‌کند، اما از سال ۸۸ این ملک شخصی تغییر کاربری داده و به محفلی برای علم‌آموزی دانش‌آموزان تبدیل شده است.

درخت ۵۰ ساله در مدرسه ای در تبریز

با توجه به نیاز مدرسه، مسئولان این مدرسه مجبور به افزایش شمار کلاس‌های درس می‌شوند، اما در مکان مورد نظر برای ساخت کلاس درس، با درخت کاج کهنسال حیاط مواجه می‌شوند، مسئولان خلاق این مدرسه با هم‌فکری و کمی خلاقیت بدون این‌که آسیبی به درخت برسانند، ساختمان کلاس درس را براساس محل استقرار درخت تنظیم می‌کنند و اکنون دوسالی می‌شود درخت درسخوان ما کنار نیمکت‌های کلاس درس جاخوش کرده و نفس می‌کشد و هر روز هوایی تازه و سبزی را به دانش‌آموزان تزریق می‌کند.

کلاس درس

درخت ۵۰ ساله در وسط کلاس درس

«محمدحسین یگانه»، مدیر دبیرستان پسرانه علوی در تبریز، در گفتگو ، در خصوص قدمت درخت کاج محافظت شده در داخل کلاس درس، اظهار می‌کند: پیش از ساخت مدرسه این زمین به‌صورت ملک شخصی و مسکونی بود و این درخت کاج نیز در حیاط خانه رشد کرده بود، قدمت این درخت به ۵۰ سال می‌رسد، پس از فروش ملک، در سال ۸۸ مدرسه‌ای در این مکان احداث شد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که ما در فضای مدرسه به احداث کلاس درس دیگری نیاز داشتیم، مقرر شد کلاس درس جدیدی را به ساختمان مدرسه اضافه کنیم، اما مناسبت‌ترین محل برای ساخت کلاس درس، محل زندگی این درخت کاج بود که نمی‌توانستیم آن را هم از میان ببریم.

مدیر دبیرستان پسرانه علوی در تبریز با بیان این‌که در راستای حفظ محیط‌زیست درخت کاج را حفظ کرده و نسبت به موقعیت آن کلاس درس را ساختیم، گفت: با هم‌فکری همکاران تصمیم گرفتیم که تنه و ریشه‌ی این درخت در داخل کلاس درس باقی مانده و شاخه‌های بلند آن نیز از سقف کلاس در قسمت بیرونی ساختمان قرار بگیرد.

یگانه افزود: اکنون حدود دو سالی می‌شود این کلاس احداث شده و درخت نیز در داخل آن در وضعیتی سالم به حیات خود ادامه می‌دهد.

اقدام عجیب در کلاس درس

وی با اشاره به واکنش دانش‌آموزان به این اقدام خلاق، افزود: این کار برای دانش‌آموزان این مدرسه تعجب برانگیز بوده و جذابیتی خاصی به همراه داشت، به‌عنوان مثال سر کلاس درس زمانی که مورچه‌ای روی تنه‌ی درخت حرکت می‌کند، دانش‌آموزان هیجان زده شده و احساس می‌کنند در فضایی آزاد و متفاوت از کلاس درس نشسته‌اند.

مدیر دبیرستان پسرانه علوی در تبریز با بیان این‌که وجود این درخت در داخل کلاس درس، مشکل خاصی برای دانش‌آموزان به وجود نمی‌آورد، در ادامه افزود: اوایل نگران بودیم که درخت به‌علت موقعیت قرارگیری جدید خود، خشک می‌شود، اما خوشبختانه با گذشت دو سال از احداث این کلاس درس، درخت سرسبز باقی مانده و اکنون نیز به رشد خود ادامه می‌دهد.

یگانه با اشاره به اهمیت حفظ محیط‌زیست، توسعه‌ی فضای سبز در سطح شهر را ضروری دانست و گفت: امروزه علی رغم نیاز شدید به توسعه و حفظ فضای سبز، برخی افراد به‌علت تغییر کاربری زمین خود، به‌صورت غیرقانونی درختان را قلع و قمع می‌کنند در حالی که فضای سبز یکی از عوامل کاهنده آلودگی هوا در کلان‌شهرهاست و همه ما وظیفه داریم در راستای حفظ محیط زیست، هوای پاک و سالم فضای سبز را گسترش داده و فرهنگ درخت‌کاری را در میان فرزندان نهادینه کنیم.

بر اساس این گزارش، چند سالی می‌شود که دیگر از کاشت درختان مقاوم گذشته در تبریز خبری نیست البته نه تنها کاشت درختان مورد غفلت واقع شده بلکه امروزه برخی مسئولان با صدور مجوز‌های بی‌پایه و اساس به بهانه‌ی آفت‌زدایی و حفظ فضای سبز، بدون هیچ واهمه‌ای، پای حکم قتل درختان را امضا می‌کنند و مردم شاهد رویداد جدید و تلخی به نام قلع و قمع درختان شهر‌ها و جنگل‌ها هستند.

در این شرایط، ضرورت دارد مردم و مسئولان بیش از پیش به موضوع گسترش و حفظ درختان و فضای سبز اهمیت دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.