هشت غذایی که به تقویت مو و زیبایی آن‌ها کمک می‌کند

خوردن این هشت غذا به تقویت مو و زیبایی و شادابی آن‌ها کمک می‌کند

اگرچه استفاده از انواع شامپو و نرم کننده و حالت دهنده مو برای زیباتر کردن موها بسیار رایج است اما تقویت مو چیزی است که باید از درون بدن انجام شود. تا زمانی که بدن شما مواد اساسی برای ساخت موهای قوی و محکم را در اختیار نداشته باشد موهای شما رشد کافی نخواهند داشت و یا ضعیف و نازک خواهند شد. قابل انکار نیست که تغذیه نقش مهمی در رشد و تقویت مو دارد و برای داشتن موهایی قوی و سالم باید بدن شما به منابعی از مواد غذایی و ریزمغذی‌ها دسترسی داشته باشد و هر گونه عدم تعادل در مواد موجود در بدن ممکن است به صورت ریزش مو و یا نازک و وز شدن موها خود را نشان دهد. اما این ریزمغذی‌های ضروری کدامند؟ کدام مواد هستند که باعث رشد و تقویت مو می‌شوند؟

بیوتین یک ماده موثر برای تقویت مو

بیوتین یا ویتامین B7 یکی از ویتامین‌های گروه ب است که با نام ویتامین H نیز شناخته می‌شود. این ویتامین محلول در آب است و وجود آن نقش مهمی در جذب و متابولیسم کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه و ویتامین‌های حیاتی بدن مثل ب۶ و ب۱۲ دارد. بدن ما خود می‌تواند بیوتین را تولید کند اما گاهی به دلایلی ممکن است مقدار این ماده در بدن کاهش یابد. برخی از افراد به طور مادرزادی نمی‌توانند بیوتین کافی در بدن خود تولید کنند و در این شرایط به استفاده از مکمل‌های بیوتین نیاز دارند. اما یک فرد سالم و عادی نیازی به استفاده از بیوتین ندارد و تا زمانی که رژیم غذایی کافی و متعادلی داشته باشد دچار کمبود بیوتین نخواهد شد. بیوتین در غذاهای مختلفی مثل تخم مرغ، بادام و آووکادو به مقدار فراوان یافت می‌شود.

تقویت مو

آهن و فولات دو ماده ضروری برای رشد مو

یکی از دلایل اصلی ریزش مو نرسیدن اکسیژن کافی به فولیکول‌های آن است. این اتفاق مانع از رشد مو می‌شود و ریزش و ضعیف شدن آن را در پی دارد. گلبول‌های قرمز خون نقش اکسیژن رسانی را در بدن به عهده دارند و زمانی که بدن دچار کمبود آهن یا اسید فولیک شود قدرت اکسیژن رسانی این گلبول‌های نیز کاهش می‌یابد. کمبود آهن یکی از عوارض شایع در میان خانم‌های جوان است که به صورت ریزش مو خود را نشان می‌دهد بنابراین برای تقویت مو لازم است که میزان کافی آهن و فولات در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. اگر به طور جدی دچار فقر آهن هستید باید مکمل‌های غذایی و دارو مصرف کنید اما کمبود آهن به مقدار معمول را می‌توان از طرق تغذیه جبران کرد، غذاهیی مثل گوشت قرمز، اسفناج و تخم مرغ حاوی مقادیر زیادی آهن و فولات هستند و مصرف آن‌ها حتما توصیه می‌شود.

تقویت مو

پروتئین‌ها و تاثیر آن‌ها در بازسازی مو

پروتئین‌ها موادی حیاتی برای بازسازی سلولی به شمار می‌روند و به خصوص تاثیر مهمی در رشد و تقویت مو دارند. ساختار مو تماما از یک ماده پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است و هر گونه کمبود پروتئین قبل از هر چیزی روی بافت موهای شما اثر خواهد گذاشت. چون بدن مجبور می‌شود از منابع کراتین موجود در مو برداشت کرده و این کمبود را جبران کند در نتیجه موهای شما نازک و ضعیف شده و خواهند ریخت. خوشبختانه پروتئین در مواد غذایی متنوعی وجود دارد و شما به راحتی می‌توانید با مصرف آن‌ها کمبود این ماده در بدن خود را جبران کنید. همه غذاهای گوشتی از جمله گوشت قرمز، ماهی و مرغ و لبنیات و تخم مرغ حاوی پروتئین هستند اما اگر گیاهخوار هستید می‌توانید پروتئین مورد نیاز خود را از منابع گیاهی مثل حبوبات، سویا و توفو نیز تامین کنید.

تقویت مو

ویتامین C و نقش آن در تقویت مو

شاید فکر کنید ویتامین C فقط در جوانی و شادابی پوست نقش دارد اما تاثیر این ویتامین بیش از این حرف‌ها است. ویتامین C ماده اصلی سازنده کلاژن است و کلاژن باعث ساخته شده فیبرهایی می‌شود که رشد سالم و کامل موهای شما را موجب می‌شوند. کمبود ویتامین C در بدن می‌تواند باعث شاخه شاخه شدن موها و موخوره در سطوح بالاتر شود و به تدریح بافت موها را از بین ببرد. اگر اهل استفاده زیاد از میوه‌ها و سبزیجات باشید بعید است که دچار کمبود ویتامین C شوید. این ماده موثر در همه انواع میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد اما برخی از این مواد غذایی مثل فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی مقادیر بسیار زیادی از این ماده را در خود دارند و مصرف آن‌ها می‌تواند همه نیاز روزانه شما را تامین کند.

تقویت مو

ویتامین A یک ویتامین مهم در رشد مو

ویتامین A یک ماده بسیار موثر در تقویت کننده رشد سلولی است و رشد موها هم نوعی رشد سلولی محسوب می‌شوند در نتیجه این ویتامین می‌تواند رشد موهای شما را افزایش داده و آن‌ها را تقویت کند. از طرف دیگر ویتامین A نقش مهمی در تولید سبوم دارد، سبوم یا همان چربی طبیعی پوست موها و پوست کف سر شما را نرم و مرطوب نگه می‌دارد و سلامتی و تغذیه موها در گرو ترشح به اندازه سبوم است. ویتامین A معمولا به طور آماده در مواد غذایی وجود ندارد اما هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج، کلم و سبزیجات دیگر حاوی ماده بتاکاروتن هستند که پیش ماده تولید ویتامین A در بدن به شمار می‌رود و شما با مصرف آن‌ها می‌توانید ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

تقویت مو

روی از عناصر موثر در تقویت مو

روی یکی از عناصر حیاتی در رشد بافت‌های سلولی است و عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز تا حد بسیار زیادی وابسته به وجود این عنصر ضروری است. بسیاری از افراد از کمبود روی رنج می‌برند و بدون آن که بدانند با مشکلات پوستی و ریزش مو دست به گریبان هستند در حالی که مصرف کافی روی می‌تواند این مشکلات را برای همیشه حل کند. مواد غذایی گوشتی مثل گوشت قرمز و مرغ حاوی روی است اما غذاهای دریایی مثل صدف و خرچنگ و … منابع اصلی روی به شمار می‌روند. قارچ، اسفناج، کلم، سیر، شکلات تلخ و غلات کامل هم مقدار زیادی روی دارند و شما با مصرف آن‌ها می‌توانید روی مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

تقویت مو

اسیدهای چرب امگا ۳ و نقش آن‌ها در رشد مو

اسیدهای چرب امگا۳ را می‌توان مواد جادویی برای تقویت مو به شمار آورد. این مواد خواص زیادی برای پوست و مو دارند از جمله این که ضدالتهاب هستند و باعث تقویت فولیکول‌های مو شده و رشد موها را افزایش می‌دهند. اگر شما دچار کمبود اسیدهای چرب امگا۳ شده باشید درخشش موهای شما کاهش یافته و موها کدر به نظر می‌رسند چون این ماده نقش مهمی در درخشان شدن موها دارد. منابع اسیدهای چرب امگا۳ در اطراف ما فراوان هستند و شما می‌توانید با مصرف دانه‌های روغنی مثل گردو و همچنین ماهی‌های چرب نیاز خود را به این ماده تامین کنید. جالب است بدانید که این اسیدها روی بافت مو هم جذب می‌شوند و شما با ماسک موی حاوی این اسیدها می‌توانید موهایی درخشان‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

تقویت مو

کلسیم یک ماده مهم در تقویت مو

همه ما تصور می‌کنیم که کلسیم فقط برای رشد و تقویت استخوان‌ها مفید است اما در کنار این ویژگی بسیار مهم، کلسیم نقش مهمی در تقویت موها دارد. سلول‌های فولیکول مو دارای کلسیم هستند و این کلسیم ارتباط بین سلول‌ها و تحریک آن‌ها را به رشد منجر می‌شود. پس اگر دچار کمبود کلسیم شده باشید موهای شما رشد کمتری خواهند داشت و ضعیف‌تر خواهند شد. خوشبختانه کلسیم در لبنیات به مقدار کافی وجود دارد و با مصرف ماست، پنیر و شیر می‌توان این کمبود را جبران کرد. حتی برخی از غذاهای گیاهی مثل توفو و کلم هم مقدار زیادی کلسیم دارند و برای کسانی که به مصرف لبنیات علاقه ندارند بهترین گزینه هستند.

تقویت مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.