ویتامین‌هایی که در لوبیا موجود است!

ویتامین‌های موجود در لوبیا را بشناسید
لوبیا انواع مختلفی دارد و شامل دانه‌هایی از خانواده باقلاییان است. لوبیا منبع سرشاری از پروتئین است، به‌همین جهت یکی از خوراکی‌های مورد علاقه ورزشکاران و گیاهخواران محسوب می‌شود. همچنین لوبیا دارای فیبر و ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان همچون ویتامین B، ویتامین C و ویتامین D است. لوبیا با داشتن آنتی‌اکسیدان بالا برای پیشگیری از سرطان نیز بسیار مناسب است. درادامه با خواص لوبیا بیشتر آشنا می‌شوید.

به گزارش یورفان :

ماده غذایی متراکم و مغذی

انواع لوبیا حاوی مواد مغذی مهمی مانند اسید فولیک(فولات یا ویتامین B9) هستند. اسیدفولیک به پیشگیری از نقص‌های لوله عصبی جنین در دوران بارداری کمک می‌کند. میزان اسید فولیک در لوبیاهای خشک‌شده تقریبا دو برابر لوبیاهای کنسروی است. بنابراین بهتر است از لوبیاهای خشک‌شده استفاده کنیم.

بهبود سلامت قلب

افرادی که لوبیا مصرف می‌کنند، کمتر دراثر حمله‌ قلبی، سکته‌ مغزی یا سایر مشکلات و بیماری‌های قلبی‌وعروقی جان خود را ازدست می‌دهند. بررسی انجام‌گرفته در سال ۲۰۱۳ درمورد مطالعات قبلی نشان داد که رابطه واضحی میان مصرف انواع لوبیا و کاهش خطر بیماری کرونری قلبی وجود دارد.

خواص آنتی‌اکسیدانی

لوبیاها سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام «پلی‌فنول‌ها» هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را ازبین می‌برند. رادیکال‌های آزاد موادی شیمیایی هستند که بر طیف وسیعی از فرایندهای بدن، ازجمله پیری، سرطان و التهاب اثر می‌گذارند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

بعضی از مطالعات نشان داده است که لوبیاها به‌عنوان آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب عمل می‌کنند. این اثرات موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.در پژوهشی منتشرشده در سال ۲۰۱۵، این مساله بررسی و تحلیل شد که آیا خواص آنتی‌اکسیدانی مفید برای مقابله با سرطان روده در لوبیا وجود دارد.

دیابت و متابولیسم گلوکز

لوبیا به ثابت کردن سطح قند خون کمک می‌کند و حتی از دیابت پیشگیری می‌کند. انواع مختلف لوبیا فیبر بالایی دارند که در پایین‌آوردن سطح قند خون موثر است.در سال ۲۰۱۵ مطالعه‌ای روی موش‌ها نشان داد که ماده‌ای شیمیایی در برگ سویا به حفظ سطح سالم گلوکز در بدن کمک می‌کند.

پیشگیری از ابتلا به کبد چرب

کبد چرب اختلالی متابولیکی است که در اثر تجمع چربی در کبد ایجاد می‌شود. پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده، نشان داد که لوبیا موجب کاهش تجمع چربی در کبد موش‌ها می‌شود. این نتیجه نشان می‌دهد که لوبیا به حفظ سلامت کبد کمک می‌کند و خطر ابتلا به کبد چرب را کاهش می‌دهد.

منبعی از پروتئین

پروتئین ماده مغذی مهمی است که تقریبا در هر فعالیت بدن، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. لوبیاها اسیدهای آمینه فراوانی دارند و اسیدهای آمینه نیز اجزای سازنده پروتئین‌ها هستند.منابع پروتئینی به ۲ دسته مختلف تقسیم می‌شوند: منابع پروتئینی کامل و ناقص. محصولات حیوانی، سویا و کینوآ(گیاهی که به‌خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود و از غلات به‌شمار نمی‌رود و به خانواده اسفناج شباهت دارد.) همگی در دسته پروتئین‌های کامل قرار می‌گیرند، یعنی هر ۹ اسید‌ آمینه را دارند.در بین تمام انواع لوبیاها فقط سویاست که هر ۹ اسید آمینه را دارد. به‌راحتی می‌توانیم پروتئین‌های ناقص را با مغزها، حبوبات، لبنیات یا غلات در یک وعده غذایی یا در چند وعده غذایی در طول روز ترکیب کنیم تا پروتئین‌های کامل را به بدن خود برسانیم. برای نمونه می‌توانیم لوبیا را همراه با برنج یا بلغور مصرف کنیم. مثلا مصرف لوبیای سیاه در وعده ناهار و سپس بادام یا پنیر در ساعت دیگری در طول روز تضمین می‌کند که پروتئین کامل به بدن ما رسیده است.لوبیاها منبع عالی پروتئین برای گیاهخواران هستند. انواع لوبیا در مقایسه با سایر منابع پروتئینی مانند محصولات لبنی، کالری و چربی اشباع پایین‌تری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.