پوشیدن لباس مناسب مصاحبه شغلی چه ویژگی‌هایی دارد؟

لباس مناسب برای مصاحبه شغلی

انتخاب تیپ مصاحبه شغلی از جمله  دغدغه‌های کارجویان در مصاحبه‌های اول است . حرفه‌ای لباس پوشیدن اعتماد به نفس فوق‌العاده ایجاد می‌کند و نشانه احترام به کارفرما و شرکت است. حتی اگر قبلاً با مصاحبه کننده آشنایی کامل دارید؛ بهتر است رسمی و آراسته حاضر شوید.  نمی‌توان نسخه‌ای یکسان برای همه شرکت‌ها و همه افراد توصیه کرد اما در فضای حرفه‌ای برخی نکات به عنوان عرف مصاحبه شغلی پذیرفته شده‌اند که در این مقاله به آن‌ها اشاره می‌کنیم. توجه کنید  توصیه‌هایی که در اینجا م‌خوانید بر اساس فرهنگ و عرف کشورمان است و ممکن است برای مصاحبه‌های بین‌المللی کاربرد نداشته باشد.

لباس مناسب مصاحبه کاری

رنگ لباس

سلیقه‌تان چطور است؟ استاد ست کردن لباس هستید؟ یا تا کنون به آن فکر نکردید؟ اصلاً نگران نباشید؛ خوشبختانه انتخاب رنگ لباس و ایجاد یکپارچگی برای جلسه مصاحبه اصولی دارد. برای آقایان رنگ‌های خنثی و رسمی مانند مشکی، خاکستری، سرمه‌ای و یا ترکیبی از این طیف رنگ‌ها است. رنگ لباس برای خانم‌ها محدودیت کمتری دارد اما حواستان باشد که رنگ‌های متنوع و متفاوت را با هم نپوشید یا رنگ هایی که خیلی توی چشم باشند؛ اگر بتوانید یک ست مناسب و نزدیک به عرف شرکت مورد نظر خود جور کنید عالی می‌شود.

نوع لباس و پوشش

برای اولین بار وارد سازمان می‌شوید و حواس همه به شماست این یعنی غیر از مصاحبه کننده افراد دیگر سازمان نحوه لباس پوشیدن شما را می‌بینند. پس سعی کنید کمی رسمی‌ باشید. کت و شلوار رسمی‌ترین پوشش مردها شناخته شده است اما پوشیدن شلوار پارچه‌ای یا کتانی و پیراهن رسمی هم یک جایگزین مناسب است.

خانم‌ها برای انتخاب مدل لباس مانند رنگ آن، گزینه‌های بیشتری دارند فقط سعی کنید مدل‌های متعارف بپوشید.

ساعت مناسب مصاحبه شغلی

ساعت و جواهرات

اگر عادت دارید ساعت ببندید از ساعت‌های ساده و کلاسیک استفاده کنید؛ نه ساعت های خیلی بزرگ و رنگی رنگی؛ این جلسه مصاحبه شغلی است نه مهمانی مد پس خانم ها سعی کنید کمتر از جواهرات استفاده کنید و آقایان نیز گردن آویز و … نپوشید.

مدل مو و نحوه آرایش

نیازی به آرایشگاه نیست: موهای خود را مرتب و آراسته کنید اما ساده. رنگ‌های زیاد مو یا نامرتب بودن آن باعث ایجاد قضاوت های نادرست در مورد شما می‌شود. این نکته در مورد آرایش‌های غلیظ هم درست است. پس موی‌های خود را شانه و مرتب کنید، اگر می‌خواهید کمی آرایش کنید و راهی جلسه مصاحبه شوید.
کفش مناسب مصاحبه کاری

کفش

پوشیدن کفش مناسب همراه با کت و شلوار است برای آقایان بسیار مهم است دقت کنید کفش‌تان تمیز و مرتب باشد. استفاده از پولیش و واکس هم که جای خود دارد. رنگ کفش نیز یا مشکی یا متناسب با رنگ لباس باشد. جوراب تیره بپوشید تا تضاد رنگ بین جوراب و کفش جلب توجه ننماید. خانم ها بهتر است از کفش های جلو بسته استفاده کنند.

عطر

حتماً قبل از پوشیدن لباس و رفتن به جلسه مصاحبه شغلی دوش بگیرید. استفاده از عطر و مواد خوشبو کننده هرگز جای دوش را نمی‌گیرند. شاید ر جلسه مصاحبه کسی حضور داشته باشد که از بد حادثه به بوی عطر شما حساسیت داشته باشد. پس بهتر است که از عطر استفاده نکنید و یا از عطرهای بسیار ملایم استفاده کنید. اگر در جلسه مصاحبه استرس می‌گیرید و احتمال می‌دهید که عرق کنید بعد از دوش گرفتن دئودورانت استفاده کنید.
موقعیت های خاص شغلی هستند که دست شما را در انتخاب نوع و رنگ پوشش باز می گذارند پس سعی کنید لباستان را با فرصت شغلی موردنظرتان هماهنگ کنید.  در نهایت اگر بتوانید قبل از حضور در جلسه مصاحبه به شرکت مورد نظر خود بروید و پوشش افراد شرکت را مورد بررسی قرار دهید اطلاعات مفیدی به دست می‌آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.