چرا کف پا صاف است و راههای درمان آن چگونه است؟

علت صاف بودن کف پا چیست و راههای درمان آن چگونه است؟
کف پای صاف یا صافی کف پا مشکلی مادرزادی است که در آن بیمار احساس درد ندارد، البته کف پای صاف عوارضی را هم به همراه دارد.

به گزارش یورفان : کف پای صاف مشکل شایع و مادرزادی و بدون درد است که بیماران مبتلا به این عارضه فاقد خمیدگی و قوس کف پا هستند و هنگامی که می ایستند کف پای آنان مماس بر زمین می شود. این عارضه مفصل شل نیز نامیده می شود زیرا شلی مفصل باعث از بین رفتن قوس کف پا هنگام ایستادن می گردد.کف پای صاف

کسانی که دارای کف پای صاف هستند با مشکلات زیادی در مفاصل مانند درد در زانو، پاشنه پا ، ستون فقرات و تورم مچ پا روبرو هستند به این دلیل که صافی کف پا سبب می شود تمام نیروهای وارد شده از سطح زمین به سمت بدن اعمال شود .

عوامل افزایش دهنده صافی کف پا

دیابت

چاقی

ورزش زیاد

ضربه یا جراحت در پا و قوزک پا

آرتریت روماتوئید

فشار خون بالا

افزایش سن

ایستادن طولانی مدت در مشاغلی نظیر دندانپزشکی و آرایشگری

پوشیدن کفشهای نامناسب درطولانی مدت مانند کفشهای تنگ,پاشنه بلند و پنجه باریک.

نشستن غلط به شکلW

آرتریت روماتوئید

سالخوردگی

کف پای صاف

کف پای صاف چگونه درمان می شود؟

عوارض کف پای صاف

کودکانی که از عارضه کف پای صاف رنج می برند در کودکی نمی توانند مسافت های طولانی را راه بروند و زود خسته می شوند.

کسانی که به صافی کف پا دچار هستند راه رفتن و دویدن متفاوتی دارند به این طریق که در راه رفتن این افراد حرکات انفجاری جلو برنده وجود ندارد و دچار محدودیت در حرکت هستند.

کسانی که از عارضه کف پای صاف رنج می برند بیشتر دچار پیچ خوردگی پا می شوند. عدم درمان صافی کف پا موجب کوتاهی تاندون آشیل و محدودیت در حرکت مچ پا ودر نهایت اختلال در مفاصل مچ پا می گردد.

برای درمان کف پای صاف

اگر صافی کف پا درمان نشود ،مفاصل مچ پا به طرف داخل پا متمایل می شوند و زانوها به مرور زمان ضربدری می شوند. درمان کف پای صاف در صورتی که دارای کف پای صاف هستید اما مشکل ودردی در راه رفتن ندارید ، به درمان نیاز ندارید اما اگر دچار درد هستند باید نکاتی را رعایت کنید و درمان شوید. کفش های مخصوص که موجب حفظ قوس پا را می شود، بپوشید. در صورتی که کف پایتان دچار درد است و سفت شده بستگی به علت ایجاد این عارضه درمان باید صورت گیرد.

یکی از مراحل درمان کف پای صاف استراحت و عدم انجام فعالیت های بدنی است اما اگر این مورد تاثیر گذار نبود جراحی می تواند آخرین راه حلی باشد که موجب کاهش درد پا می شود. برای درمان پیوستگی قوزک پا،استراحت و انجام ندادن فعالیت های بدنی لازم است.

یکی از موارد مفید برای درمان و کاهش درد صافی کف پا ورزش های کششی است که موجب کشش تاندون ها می شود. استفاده از داروهای ضد درد، اورتوتیک ها (وسایل و تجهیزات حفاظت کننده استخوان) می تواند برای کاهش درد و درمان صافی کف پا در بزرگسالان مفید باشد.

استراحت کردن و یخ درمانی می تواند مفید باشد، به خصوص پس از ورزش.

استراحت می تواند کمک خوبی بشمار آید ، به خصوص اگر مشکل ایجاد شده به دلیل تداوم استفاده از پاها بیش از حد بدتر شده است به عنوان مثال، دویدن برروی یک سطح سخت و یا دویدن برای مدت طولانی برروی تردمیل.

فیزیوتراپی، نیز برای رفع ناهنجاری های پیاده روی که به دلیل شکل پاها ایجاد میشود ،می تواند مفید باشد.

کفش های پاشنه کوتاه و پهن بپوشید.

هر زمان که میتوانید با پای برهنه راه بروید.

به ندرت، ناهنجاری های استخوانی در پا ممکن است قابل درمان بوسیله ی جراحی باشند.

توصیه های خانگی هنگامی که دچار درد پا شدید استراحت کنید و حدالمقدور از فعالیت های بدنی بپرهیزید.

اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید سعی کنید وزن خود را کاهش دهید و به وزن نرمال نزدیک کنید زیرا تاثیر زیادی دردرمان صافی کف پا خواهد داشت. اگر به عارضه صافی کف پا همراه با درد دچار بودید مصرف داروهای ضد درد می تواند کمک کننده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.