کدام داروهای گیاهی برای درمان نفخ شکم مفید است؟

کدام داروهای گیاهی برای درمان نفخ شکم مفید است؟
اگر گاهی در ناحیه شکم احساس ورم و ناراحتی می ‌کنید، شما تنها نیستید. نفخ شکم ۲۰ تا ۳۰ درصد مردم را تحت‌ تاثیر قرار می‌ دهد. بسیاری از عوامل، از جمله عدم تحمل غذا، تجمع گاز در شکم، عدم تعادل باکتری روده، زخم، یبوست و عفونت ‌های انگلی ممکن است باعث نفخ شود.

به گزارش یورفان : به طور سنتی، مردم از درمان ‌های طبیعی، از جمله چای گیاهی، برای تسکین نفخ شکم استفاده کرده ‌اند. مطالعات مقدماتی حاکی از آن است که چندین چای گیاهی وجود دارد که می تواند به تسکین این شرایط ناخوشایند کمک کنند.

در این مطلب ۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ را معرفی می کنیم. با ما همراه باشید.

نعناع
در طب سنتی، نعناع (Mentha piperita) به طور گسترده برای کمک به تسکین مشکلات هاضمه شناخته ‌شده است. این گیاه دارای یک طعم خنک و با طراوت است.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در نعناع به نام فلاونوئیدها می تواند فعالیت ماست ‌سل ‌ها را مهار کند. این ها سلول های سیستم ایمنی بدن هستند که در روده شما فراوان هستند و گاهی اوقات باعث نفخ می شوند.

مطالعات حیوانی همچنین نشان می دهد که نعناع روده را آرام می کند، که این امر می تواند اسپاسم روده و همچنین نفخ و دردی که می تواند به همراه داشته باشد را از بین ببرد.

علاوه بر این، کپسول روغن نعناع نیز می تواند درد شکمی، نفخ و سایر علائم گوارشی را کاهش دهد.

چای نعناع برای تسکین نفخ آزمایش نشده است. با این حال، یک مطالعه نشان داد که نوشیدن یک چای کیسه ای نعناع روزانه شش برابر بیشتر از کپسول برگ نعناع، روغن نعناع را تامین می‌ کند. بنابراین، چای نعناع می ‌تواند خیلی قوی و موثر باشد.

برای درست کردن چای نعناع، ۱ قاشق سوپ خوری (۱.۵ گرم) نعناع خشک و یک چای کیسه ای یا ۳ قاشق سوپ خوری (۱۷ گرم) برگ نعناع تازه را به ۱ فنجان (۲۴۰ میلی‌ لیتر) آب جوشیده اضافه کنید. و سپس اجازه دهید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد.

بادرنجبویه
چای بادرنجبویه (Melissa officinalis) عطر و طعم لیموی تند را داراست و با نشانه‌ هایی از نعناع همراه است، چون گیاهی از خانواده نعناع است.

آژانس دارویی اروپا (EMA) خاطرنشان می ‌کند که چای بادرنجبویه می‌ تواند مشکلات هاضمه خفیف از جمله نفخ و گاز، را براساس کاربرد سنتی آن، تسکین دهد.

بادرنجبویه یک جز اصلی در ایبروگاست (Iberogast)، یک مکمل مایع برای هضم است که شامل ۹ عصاره گیاهی مختلف است و در آمریکای شمالی، اروپا و دیگر مناطق و همچنین به صورت آنلاین موجود است.

با توجه به چندین مطالعه انسان این محصول ممکن است درد شکمی، یبوست و دیگر علائم گوارشی را کاهش دهد.

با این حال، بادرنجبویه یا چای آن به تنهایی برای اثرات آن بر مسائل گوارشی در مردم تست نشده است و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برای تهیه چای، ۱ قاشق غذاخوری (۳ گرم) برگ لیمو خشک و یا ۱ چای کیسه ای را در یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب جوشیده بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

افسنتین

افسنتین (Artemisia absinthium) یک گیاه سبز و پر شاخ و برگ است که باعث ایجاد یک چای تلخ می‌ شود. این یک مزه اکتسابی است، اما می‌ توانید طعم آن را با آب لیمو و عسل ملایم کنید.

افسنتین به خاطر تلخی اش گاهی در داروهای گوارشی به کار می ‌رود. این گونه گیاهی مکمل گیاهان تلخ و ادویه هستند که ممکن است به کمک به هضم غذا کمک کنند.

مطالعات انسانی نشان می‌ دهد که کپسول های یک گرمی افسنتین خشک می تواند باعث تسکین ناراحتی های شکم شما شود. این گیاه ترشح شیره گوارشی که می ‌تواند به بهینه‌ سازی هضم سالم و کاهش نفخ شکم کمک کند، را افزایش می‌ دهد.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی گزارش می ‌دهند که افسنتین می ‌تواند انگل‌های زیادی که می توانند عامل نفخ باشند را از بین ببرد.

با این حال، خود چای افسنتین برای اثرات ضد نفخ مورد آزمایش قرار نگرفته است و تحقیقات بیشتری لازم است.

برای درست کردن چای، از ۱ قاشق چای خوری (۱.۵ گرم) گیاه خشک ‌شده در هر فنجان (۲۴۰ میلی‌لیتر) آب جوشیده استفاده کنید و به مدت ۵ دقیقه دم کنید.

قابل ‌ذکر است، بخاطر وجود توژون نباید از افسنتین در طول دوران بارداری استفاده شود، توژون ترکیبی است که می ‌تواند موجب انقباضات رحمی شود.

زنجبیل

چای زنجبیل از ریشه‌ های ضخیم گیاه زنجبیل ( نام علمی: Zingiber officinale ) ساخته شده‌ است و از دوران باستان ‌برای بیماری ‌های مربوط به شکم به کار می ‌رود.

مطالعات انسانی نشان می‌ دهد که مصرف روزانه ۱ الی ۱.۵ گرم کپسول‌ زنجبیل به صورت دوزهای تقسیم‌ شده می تواند حالت تهوع را کاهش دهد.

علاوه بر این، مکمل های زنجبیل می توانند سرعت تخلیه معده را افزایش دهد، ناراحتی های گوارشی را کاهش دهد، گرفتگی روده، التهاب و گاز را نیز کاهش دهند.

قابل ‌ذکر است که این مطالعات به جای چای با عصاره‌ های مایع یا کپسول ‌های مایع انجام شد. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، ترکیبات مفید در زنجبیل – مانند گینجرول – در چای زنجبیل هم وجود دارند.

برای تهیه چای، از یک چهارم تا یک دوم قاشق چایخوری (۰.۵-۱.۰ گرم) ریشه زنجبیل خشک شده (یا ۱ چای کیسه ای) در هر فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) استفاده کنید و اجازه دهید به مدت ۵ دقیقه دم بکشد.

چای زنجبیل طعم تندی دارد که می ‌توانید آن را با عسل و لیمو ملایم ‌تر کنید.

رازیانه

دانه‌ های رازیانه (Foeniculum vulgare) برای درست کردن چای و مزه مشابه شیرین ‌بیان به کار می ‌روند.

رازیانه به طور سنتی برای اختلالات هاضمه از جمله درد شکمی، نفخ، گاز و یبوست استفاده می ‌شود.

در موش‌های صحرایی، درمان با عصاره رازیانه باعث محافظت در برابر زخم شد. پیش ‌گیری از زخم می تواند خطر نفخ را کاهش دهد.

یبوست یکی دیگر از عوامل موثر در برخی موارد نفخ است. بنابراین، تسکین تنبلی روده ‌ها که یکی از اثرات بالقوه سلامتی رازیانه است، می تواند نفخ را نیز حل کند.

هنگامی که ساکنان خانه سالمندان مبتلا به یبوست مزمن ۱ روز یک مخلوط چای گیاهی با دانه‌ های رازیانه نوشیدند، میانگین ۴ حرکت روده بیش از ۲۸ روزی که دارونما مصرف کرده بودند، داشتند.

با این حال، برای تایید مزایای هاضمه چای رازیانه، مطالعات انسانی نوشیدن چای رازیانه به تنهایی مورد نیاز است.

اگر نمی ‌خواهید از چای کیسه ای استفاده کنید، می ‌توانید دانه ‌های رازیانه را بخرید و آن‌ ها را برای چای خرد کنید. از ۱ – ۲ قاشق چای خوری (۲ الی ۵ گرم) دانه رازیانه در هر فنجان (۲۴۰ میلی ‌لیتر)آب جوشیده استفاده کنید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد.

ریشه ژنتیان

ریشه ژنتیان از گیاه Gentiana lutea می‌ آید که دارای گل های زرد است و ریشه‌ های ضخیمی دارد.

این چای ممکن است در ابتدا طعم شیرینی داشته باشد، اما مزه تلخ به دنبال آن می آید. برخی افراد تریح می دهند آن را با چای بابونه و عسل ترکیب کنند.

ریشه ژنتیان به طور سنتی در محصولات دارویی و چای های گیاهی به کار می رود که برای کمک به نفخ، گاز و دیگر مسائل گوارشی مفید است.

علاوه بر این عصاره ریشه ژنتیان در داروهای گوارشی استفاده می‌ شود. ژنتیان شامل ترکیبات گیاهی تلخ – از جمله ایریدیوئید و فلاونوئیدها – است که ترشح اسید معده و صفرا را تحریک می‌ کند تا به تجزیه غذا کمک کند و سپس نفخ و باد را از بین می برد.

با این حال، چای ریشه ژنتیان در انسان‌ ها تست نشده است و اگر یک زخم دارید مصرف آن توصیه نمی شود، چون می‌ تواند اسیدیته شکم را افزایش دهد. بنابراین، برای باقطعیت صحبت کردن در مورد آن تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برای تهیه چای، از یک چهارم الی نصف قاشق چای خوری (۱ تا ۲ گرم) ریشه ژنتیان خشک ‌شده در هر فنجان (۲۴۰ میلی ‌لیتر)آب جوشیده استفاده کنید و اجازه بدهید به مدت۱۰ دقیقه دم بکشد.

بابونه

بابونه (Chamomillae romanae) یک عضو خانواده daisy است.

در پزشکی سنتی، بابونه برای درمان سوءهاضمه، گاز، اسهال، تهوع، استفراغ، و زخم استفاده می ‌شود.

مطالعات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می‌دهد که بابونه ممکن است از عفونت های باکتریایی هلیکوباکتر پیلوری که علت زخم معده است و به نفخ و باد مرتبط است، جلوگیری کند.

همچنین بابونه یکی از گیاهان مکمل مایع ایبروگاست (Iberogast) است که نشان ‌داده شده ‌است که به کاهش درد شکمی و زخم کمک می‌ کند.

با این حال، برای تایید مزایای هاضمه چای بابونه به مطالعات انسانی نیاز است.

گل های بابونه حاوی مفید تر اجزا، از جمله فلاونوئیدها هستند. برای اطمینان از اینکه چای از سر گل بابونه به دست آمده، آن را بررسی کنید.

برای تهیه این چای لذیذ و کمی شیرین، ۱ فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب جوشیده را روی بیش از ۱ قاشق غذاخوری (۲-۳ گرم) بابونه خشک (یا ۱ چای کیسه ای) بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید.

ریشه آنجلیکا یا سنبل ختایی

این چای از ریشه‌های گیاه Angelica archangelica ، عضوی از خانواده کرفس ساخته شده‌ است.

عصاره ریشه آنجلیکا در Iberogast و دیگر محصولات گوارش گیاهی استفاده می شود. ترکیبات تلخ این گیاه، شیره گوارشی را تحریک می‌ کنند تا هضم سالم را ترویج کنند.

علاوه بر این، تحقیقات حیوانی و آزمایشگاهی نشان می ‌دهد که ممکن است ریشه آنجلیکا یبوست که یکی از عوامل نفخ است را از بین ببرد. به طور کلی، تحقیقات انسانی بیشتری در مورد این گیاه مورد نیاز است.

برخی منابع ادعا می ‌کنند که ریشه آنجلیکا نباید در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد، چون اطلاعات کافی در مورد ایمنی آن وجود ندارد. شما باید قبل از استفاده از هر گیاه در طول دوران بارداری و یا شیردهی با پزشک تان مشورت کنید.

برای تهیه این چای، ۱ قاشق چای خوری (۲.۵ گرم) ریشه خشک شده را در یک فنجان (۲۴۰ میلی لیتر) آب جوشیده بریزید و اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.