کمیاب ترین حیوانات جهان + تصاویر

به گزارش یورفان : حیوانات بسیاری روی کره زمین زندگی می‌کنند که در نقاط مختلف دنیا پراکنده شده اند، اما در این میان، برخی از آن‌ها بسیار نادر، کمیاب و در خطر انقراض هستند. نکته جالب‌تر این که معمولا چنین حیوانات نادری تحت حمایت‌های مختلف و البته مراقبت‌های ویژه در مجهزترین باغ وحش‌های دنیا قرار دارند، اما برخی از آن‌ها به اندازه‌ای نایاب هستند که برای گرفتن یک عکس از آن‌ها باید مدت‌ها در طبیعت کمین کرد تا شاید موفق به ثبت و اثبات وجود داشتن شان شد. ثبت عکسی از پلنگ سیاه آفریقایی که آخرین بار، حدود ۱۱۰ سال پیش مشاهده رسمی آن ثبت شده بود یکی از مصادیق همین حیوانات نادر و کمیاب است.

گرگ قرمز

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

یکی از گونه‌های گرگ خاکستری به نام «قرمز» شناخته می‌شود البته به نظر می‌رسید در سال‌های ۱۹۸۰ منقرض شده است، اما سال ۲۰۰۲، یک عکاس بعد از دو هفته کمین در یک جنگل موفق شد عکس جدیدی از این گرگ را ثبت کند. به نظر می‌رسد که حداکثر ۱۰۰ قلاده از این نوع گرگ در جهان وجود داشته باشد.

ایسوپاد

کمیاب ترین حیوانات جهان + تصاویر

این آبزی یکی از شکارچیان کف دریاست که سال ۲۰۰۸ در عمق دو هزار متری آب پیدا شد. او دارای چهره‌ای بسیار شبیه به یک حشره خاکی، اما غول پیکر است و به عنوان یکی از موجوداتی شناخته می‌شود که تنها در تاریکی مطلق زیر آب زندگی می‌کند. این آبزی عجیب از لاشه حیوانات مرده یا مواد غذایی که در کف آب باقی مانده است، تغذیه می‌کند و تا قبل از ۲۰۰۸ هیچ عکسی از او منتشر نشده است.

میگوی مانتیس

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

این موجود که به نام ملخ دریایی، میگوی قاتل و حتی انگشت سوراخ کن نیز شناخته می‌شود، یکی از شکارچیان آب‌های گرمسیری است که در آب‌های کم عمق یافت می‌شود. ثبت عکس از این حیوان به سختی انجام می‌شود چرا که این حشره، تقریبا تمام روز را در زیر تخته سنگ مخفی می‌شود و شب‌ها به شکار می‌رود و همین باعث شده تا عکس‌های کمی از او شکار شده باشد.

افعی سبز

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

در سال ۲۰۰۲ میلادی دانشمندان به گونه‌ای جدید از افعی‌ها دست پیدا کردند که به افعی‌های سبز شهرت دارند. این مار‌ها در جنوب آسیا یافت می‌شوند البته بسیار کمیاب هستند و کاملا به صورت اتفاقی در سال ۲۰۰۲ توسط یک عکاس محیط زیست که مشغول عکس برداری از طبیعت‌های بکر جنوب آسیا بود، کشف شدند. شایان ذکر است این مار‌ها در کنار آن که سمی و کشنده اند دارای چهره‌ای عجیب و جالب نیز هستند. سری تخت و بدنی سبز رنگ با چانه‌ای بسیار پهن از جمله ویژگی‌های آن هاست که درانواع مار‌ها کمتر دیده می‌شود و چهره‌ای عجیب را به این مار داده اند. در عکس بالا یکی از معدود تصاویر منتشر شده از این نوع خاص مار‌ها را مشاهده می‌کنید.

رنگینک آریارپه

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

رنگینک آریارپه یک پرنده فوق العاده زیبا و در عین حال بسیار خطرناک و بومی برزیل است که به سبب تخریب زیستگاه، حداکثر ۸۰ قطعه از آن در طبیعت وجود دارد. ویژگی جالب و خاص پرنده «رنگینک آریارپه» این است که جنس نر آن‌ها زیباتر از ماده‌ها هستند. آن‌ها دارای پر‌های سفید یکدست، تاج قرمز روشن و بال‌های سیاه هستند که زیبایی شان را خیره کننده‌تر کرده است، اما به علت تخریب زیستگاه شان در ۲۰ سال اخیر، عکس‌های بسیار کمی از آن‌ها منتشر شده است.

قورباغه بنفش

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

این نوع قورباغه که زیستگاه آن هند است، بدنی پف کرده و خرطومی غیر معمول دارد. نکته جالب درباره این موجود این است که تنها دو هفته در سال روی زمین سپری می‌کند و باقی وقتش را زیر زمین در جست و جوی جفت می‌گذراند. شاید به همین دلیل است که این قدر کمیاب و کار عکاس‌ها برای ثبت تصویر از او این قدر سخت است.

کرگدن سوماترایی

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

این کرگدن دوشاخ همراه با پسر عمو‌های سیاه خود جزو بحرانی‌ترین گونه‌های در معرض خطر انقراض در دنیا هستند و به همین دلیل علاقه‌مندان محیط زیست به آن توجه دارند. مجموع جمعیت این گونه کمیاب به شدت در معرض خطر، کمتر از ۲۷۵ قلاده در سراسر دنیا تخمین زده شده است. مانند سایر کرگدن ها، این زیرگونه نیز به دلیل شاخ خود از سوی شکارچیان تهدید می‌شوند.

اکراس کچل

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

گمان می‌شد این حیوان که به «مرغ پیر گوشه گیر» معروف است، منقرض شده است، اما ثبت یک تصویر از آن در شب توسط دوربین‌هایی که در طبیعت سوریه کار گذاشته شده بودند، نظریه انقراض را منتفی کرد. اکراس کچل شمالی در سال ۲۰۰۲ دوباره در صحرای سوریه نزدیک پالمیرا کشف و باعث شگفتی کارشناسان محیط زیست شد.
ماجرای جالب چگونگی ثبت تصویر پلنگ سیاه آفریقایی از زبان عکاسش

تصاویر جذاب از کمیاب ترین حیوانات جهان!

ثبت عکسی از یک پلنگ سیاه براق در کنیا که با وقار در حال قدم زدن است، زیست شناسان را شگفت زده کرده و به وجود گربه بزرگ سیاه افسانه‌ای در حیات وحش این منطقه مهر تایید زده است. عکسی که در این مطلب می‌بینید، در حالی از این پلنگ سیاه در کنیا به ثبت رسیده است که از سال ۱۹۰۹ میلادی که برای اولین بار تصویری از این نوع پلنگ به ثبت رسیده بود، دیگر مشاهده نشده است. به گزارش سی ان ان، «نیک پیلفولد» عکاس حیات وحش و دانشمند باغ وحش جهانی با بیان این که این تصاویر به صورت کاملاً شانسی گرفته شده اند، اظهار کرد: «ما سال گذشته گزارش‌های تأیید نشده‌ای مبنی بر مشاهده پلنگ سیاه در کنیا داشتیم و به همین دلیل دوربین‌های از راه دور خود را در منطقه حفاظت شده «لویزابا»‌ی کنیا برای ردیابی جمعیت پلنگ‌های منطقه قرار دادیم.» او با این مقدمه ادامه داد: «ما به تعداد دوربین‌های خود در مناطقی که بیشترین مشاهدات پلنگ سیاه گزارش شده بود، اضافه کردیم و در مدت چند ماه، نتیجه تلاش‌های خود را با ثبت چند تصویر به دست آوردیم.»

ویژگی‌های جالب این نوع پلنگ

رنگ پوست این پلنگ ماده به دلیل «ملانیسم» که نوعی جهش ژنی است و در آن تعداد رنگدانه‌های پوست بیش از حد زیاد می‌شوند، سیاه قیری است. اگرچه پوست این پلنگ در طول روز سیاه دیده می‌شود، اما در شب و با دوربین مادون قرمز، نقش‌های خال خال پلنگی روی پوست آن قابل رؤیت است. ملانیسم در ۱۱ درصد از پلنگ‌ها رخ می‌دهد، اما بیشتر این پلنگ‌ها در جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند. پلنگ‌های سیاه در آفریقا به شدت نادر بوده و بیش از یک قرن از آخرین مشاهده این پلنگ‌ها گذشته است.

منبع : روزنامه خراسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.