حمل بار هوایی و واردات کالا از چین

مقدمه

حمل بار هوایی از چین و واردات کالا از چین  به ایران یکی از اصلی ترین روش های واردات کالا از چین به ایران میباشد. طی سالیان گذشته بسیاری از تجار و بازرگانان و واردکنندگان ایرانی بین سایر روش های حمل نظیر دریایی و یا ریلی شیوه حمل هوایی را برای حمل کالاهای خود از چین به ایران انتخاب میکنند. با توجه به وجود پروازهای متعددی که بین کشور چین و ایران وجود دارد و به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارائه میگردد شیوه حمل بار هوایی یکی از سریعترین، امن ترین روش های واردات کالا از چین به ایران میباشد. در حال حاظر ایرلاین های متعددی نظیر ماهان، ایران ایر، قطر ایرلاین، ترکیش ایرلاین و امارات دارای پرواز از شهرهای اصلی کشور چین مانند شنژن، گوانجو، شانگهای، پکن به ایران ( فرودگام امام خمینی ) دارای خدمات حمل بار هوایی میباشند که هر کدام دارای ویژگی ها و تعرفه  متفاوتی میباشد که از این رو گروه تجاری ققنوس به عنوان شرکت بازرگانی و خدمات حمل بار هوایی و دارا بودن دفتر رسمی در شهر شنژن چین امکان ارائه بهترین تعرفه های حمل بار هوایی از کلیه شهرهای چین به مقصد ایران را دارا میباشد

ترخیص کالا از گمرک بارهای هوایی در گمرک فرودگاه امام خمینی

اگر مرسولات و بارهای خود را از چین به ایران به صورت هوایی حمل کنید به طور حتم کالای شما از طریق فرودگاه امام خمینی وارد ایران خواهد شد و اولین گمرک ورودی برای واردکنندگان گمرک فرودگاه امام خمینی میباشد.

گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی در سی کیلومتری جنوب تهران در جاده تهران-قم واقع شده است و گمرک شهریار نزدیک به گمرک غرب در جاده قدیم کرج در حال فعالیت می باشد و در حال حاظر تنها گمرک هوایی کشور میباشد که امکان پذیرش بار هوایی از چین به ایران را دارا میباشد به طوری که این فرودگاه و گمرک استراتژیک جابجایی نزدیک به ۹۹ هزار تن بار در سال دارد و بنابراین به پررونق ترین حوزه گمرکی تهران تبدیل کرده است

از این رو صاحبین بار باید کلیه تشریفات واردات کالای خود را از طریق گمرک فرودگام امام خمینی انجام داده تا نهایتا پس از تکمیل فرایند ترخیص بتوانند کالای خود را دریافت نمایند.

چگونه ترخیص کالا در گمرک فرودگام امام خمینی را آغاز کنید؟

فرایند ترخیص کالا به نسبت پروسه ای طولانی و پیچیده میباشد که گاها علاوه بر دارا بودن تجربه و دانش کافی از قوانین گمرکی نیازمند روابط کاری و قوی برای رفع مشکلات ایجاد شده ضمن فرایند ترخیص کالا در گمرک میباشد.

فرایند ترخیص کالا در فرودگاه امام خمینی هم از این امر مستثنی نیست لذا ما به کلیه مشتریان خود توصیه میکنیم قبل از واردات هر گونه کالا به صورت هوایی به کشور و گمرک فرودگاه امام خمینی اخرین شرایط و ظوابط ورود کالاهای خود را به صورت دقیق بررسی کرده و پس از تکمیل لیست مدارک و مستندات و پیش نیازها اقدام به واردات کالا نمایند .

طی سالیان گذشته فرایند ترخیص به صورت سیستمی انجام میگیرد و شخص واردکننده میبایست مجوزات و تاییده های بسیاری را از سازمان ها و ارگان های دولتی بسیاری دریافت نماید از این رو بسیاری از واردکنندگان ترجیح میدهد فرایند ترخیص کالاهای وارداتی خود را در گمرک فرودگاه امام خمینی به شرکت های کارگزار گمرکی نظیر گروه تجاری ققنوس واگذار کنند.

مدارک مورد نیاز جهت شروع فرایند ترخیص کالا در گمرک فرودگام امام خمینی

قبل از شروع فرایند ترخیص صاحبین بار باید پیش نیازهای زیادی را برای شروع فرایند ترخیص کالای خود اماده نماید که گاها آماده سازی این موارد هزینه و زمان بر میباشد .

ما در این بخش لیستی از مدارکی که شما برای ترخیص کالاهای خود از گمرک فرودگاه امام خمینی نیاز داریدرا در قالب 3 دسته بندی ذکر میکنیم:

مدارک مربوط به خرید کالا

  • پروفورما  (از فروشنده دریافت گردد)
  • پکینگ لیست (از فروشنده دریافت گردد)
  • گواهی مبدا (از فروشنده دریافت گردد)

مدارک مربوط حمل و نقل

  • ترخیصیه  (از شرکت حمل دریافت گردد)
  • قبض انبار (از شرکت حمل دریافت گردد)
  • بارنامه اصلی یا بارنامه هوس (از شرکت حمل دریافت گردد)
  • بیمه نامه (از شرکت حمل دریافت گردد)

مدارک ثبت سفارش گمرک و تعیین منشا ارز

  • کد ثبت سفارش (قبل از ورود کالا صاحب کالا باید اقدام نماید)
  • کارت بازرگانی (قبل از ورود کالا صاحب کالا باید اقدام نماید)

مجوزهای ضمن ترخیص

  • اخذ مجوز استاندارد (در صورت نیاز)
  • اخذ سایر مجوزهای قانونی از قبيل بهداشت , استاندارد , انرژي اتمي ,فرهنگ و ارشاد, قرنطينه نباتي و… (در صورت نیاز)

چه ایرلاین هایی دارای پرواز از چین به ایران هستند؟

متاسفانه در حال حاظر به دلیل تحریم های آمریکا ایرلاین های کمتری دارای پرواز از چین به ایران میباشند ولی در شرایط عادی ایرلانی های زیر دارای سرویس های حمل بار از مبدا چین به مقصد ایران میباشند:

  • ماهان ایر
  • ایرا ایر
  • ترکیش ایرلاین
  • امارات
  • قطر ایرویز
  • عمان ایر
  • کویت ایر

هر کدام از این ایرلاین ها دارای شرایط، هزینه و زمان حمل مخصوص  به خود را دارا میباشد که صاحبین کالا با توجه به شرایط خود یکی را انتخاب کنند.

کدام شهرهای چین دارای پرواز برای حمل بار به ایران هستند ؟

به صورت عادی 4 شهر اصلی چین دارای پرواز هفتگی به مقصد ایران را دار میباشند. این شهرها عبارتند از:

  • شنژن
  • گوانجو
  • شانگهای
  • پکن

بسته به وضعیت هر ایرلاین ممکن است در هفته بین 1 الی 4 پرواز هفتگی بین این شهرها و تهران برقرار باشد که امکان حمل بار و مسافر را داشته باشد.

 

کدام شهرهای ایران امکان پذیرش بار هوایی از چین را دارا میباشند؟

در سال 2019 به علت تعدد پروازهای خارجی و ایرلاین های فعال در کشور  به جز فرودگاه امام خمینی در تهران 3 فرودگاه دیگر دارای پروازهای غیر مستقیم از چین بودند که این امکان را به صاحبین کالا میداد تا کالاهای خود را به گمرکاتی جز گمرک فرودگاه امام خمینی ارسال نمایند

این فرودگاه ها به شرح ذیل میباشند:

  • فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد
  • فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز
  • فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز

البته متاسفانه به دلیل توقف بیشتر ایرلاین ها در این لحظه فقط فرودگاه امام خمینی امکان دریافت بارهای هوایی از مبدا چین به ایران را دارا میباشد.

زمان حمل و ترانزیت حمل بار هوایی از چین به ایران

زمان حمل بار هوایی و فریت بار از چین به ایران بسته به عوامل بسیاری نظیر مستقیم و غیر مستقیم بودن پرواز، تعداد پروازهای ایرلاین دارد ولی برای اطلاع شما به صورت پیش فرض زمان حمل و ترانزیت سرویس های حمل بار هوایی از شهرهای اصلی چین به مقصد ایران به صورت تقریبی ذکر میگردد

زمان حمل تهران مشهد شیراز تبریز
شنژن 1 الی 2 روز کاری 5 الی 7 روز کاری 8 الی 12 روز کاری 8 الی 12 روز کاری
شانگهای 2 الی 3 روز کاری 5 الی 7 روز کاری 5 الی 7 روز کاری 8 الی 12 روز کاری
گوانجو 1 الی 2 روز کاری 5 الی 7 روز کاری 5 الی 7 روز کاری 8 الی 12 روز کاری
پکن 2 الی 3 روز کاری 8 الی 12 روز کاری 8 الی 12 روز کاری 5 الی 7 روز کاری

زمان حمل ذکر شده در جدول زیر بر اساس پروازهای لاین ماهان و قطرایرویز ذکر شده است.

تفاوت وزن حجمی و وزن واقعی در حمل بار هوایی

بر خلاف حمل به شیوه دریایی، ریلی و زمینی ظرفیت بارگیری هواپیما بسیار محدود میباشد از این رو در حمل بار هوایی فرمول متفاوتی برای محاسله وزن مرسولات استفاده میشود .

همانطور که اطلاع دارید یک جعبه علاوه بر وزن واقعی که دارد و انرا میتوانید با ترازو حساب کنید دارای ابعاد هم میباشد که بر اساس طول*عرض* ارتقاع میتوان وزن حجمی  ان جعبه را حساب کرد.

در صنعت حمل بار هوایی صاحب بار میبایست بین وزن واقعی و وزن حجمی مولفه بزرگتر را مبنای پرداخت هزینه های خود لحاظ کنید به طور مثال اگر بخواهید یک تلویزیون رو از چین به ایران ارسال کنید ممکن است وزن واقعی بسته بندی این کالا 30 کیلوگرم باشد ولی وزن حجمی آن 60 کیلو، لذا صاحب کالا هزینه های حمل هوایی را بر اساس 60 کیلو پرداخت میکند.

air-freight-from-china-to-iran

شیوه محاسبه وزن حجمی در حمل بار هوایی

برای محاسبه وزن حجمی شما میتوانید از فرمول : ( طول*عرض*ارتقاع)/5000 استفاده کنید.

به طور مثال وزن حجمی بسته ای با طول 50، عرض 60 و ارتفاع 70 سانتی متبر برابر است با 42کیلوگرم

چه اطلاعاتی برای محاسبه هزینه حمل هوایی از چین به ایران لازم است ؟

شما زمانی که با کارشناسان گروه تجاری ققنوس تماس حاصل کنید همکاران ما سوالاتی را در مورد نوع مرسوله شما خواهند پرسید و سعی میکنن بر اساس نیاز مشتریان بهترین هزینه و راه حل را ارائه نمایند.

اما بهتر است قبل از تماس با کارشناسان ققنوس اطلاعات زیر را آماده نمایید تا همکاران ما بتوانند بهترین قیمت و شرایط را برای درخواست های حمل شما از چین به ایران ارائه نمایند.

  • وزن کل بار
  • ابعاد مرسوله
  • شهر مبدا در چین
  • ماهیت و نوع بار
  • ایا بار شما دارای باتری، پودر، موتور و یا برند شناخته شده ای میباشد یا خیر
  • ترم حمل ( فوب، ایکس ورک )
  • اگر به پیکاپ در چین نیاز دارید ادرس دقیق فرستنده را هم باید داشته باشید

عدم ارائه این اطلاعات میتواند فرایند استعلام قیمت را طولانی کند لذا توصیه اکید میکنیم این موارد را اماده نمایید.

چرا حمل هوایی را از چین به ایران انتخاب کنید؟

دلایل بیشماری وجود دارد که چرا برای ارسال بارهای خود از چین به ایران شیوه حمل هوایی را انتخاب کنید که برخی از این موارد به شرح زیر میباشد

سرعت بالا در پروسه حمل و ترانزیت

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد زمان ترانزیت و حمل بارهای مشتریان از چین به ایران به کمتر از 1 الی 2 روز با ایرلاین های مستقیم و 3 الی 5 روز با لاین های غیر مستقیم خواهد  لازم به ذکر است پروسه حمل کالا در شیوه حمل دریایی حدود 20 الی 40 روز میباشد.

ایمنی ضمن پروسه حمل

به علت سرعت بالا و بسته بندی مناسبی که یکی از الزامات شیوه حمل هوایی میباشد حمل هوایی از چین به ایران به یکی از ایمن ترین شیوه های حمل و واردات کالا از چین به ایران تبدیل شده است

حمل بدون نگرانی از تحریم ها

اگر کالای شما یک کالای حساس میباشد و نگرانی بابت تحریم های خارجی دارید توصیه میکنیم مرسولات خود را از چین به ایران از طریق لاین های ایرانی که دارای پرواز مستقیم به تهران هستند ارسال نمایید . لاین ماهان و ایران ایر یکی از بهترین گزینه ها برای این نوع کالاها میباشند.

عدم نیاز به ترانزیت داخلی  بار در ایران

اگر مقصد نهایی کالا در ایران شهر تهران و یکی از استان های مرکزی و شمالی ایران میباشد توصیه میشود شیوه حمل هوایی را انتخاب کنید چون اگر شیوه حمل دریایی رو انتخاب کنید مرز ورودی کالا یکی از بنادر جنوب کشور میباشد و پس از ترخیص کالا در نبادر کشور نیازمند به پرداخت هزینه نسبتا بالایی به استان های شمالی مرکزی کشور خواهد بود.

ترخیص کالا به مراتب سریعتر در گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی به علت مکانیزه بودن فرایند ترخیص و اینکه اصلی ترین گمرک هوایی ایران میباشد سرعت فرایند ترخیص و اخذ مجوزهای لازم از سایر سازمان های دولتی به مراتب سریعتر از گمرکات سایر استان ها میباشد.

چگونه هزینه حمل بار هوایی از چین به ایران را کاهش دهید؟

بسیار از افرادی که تمایل دارند کالاهای خود را به صورت هوایی به ایران حمل کنند نگران هزینه های بالای حمل هوایی هستند ولی از این موضوع اطلاع ندارند که با اعمال چند ترفند ساده میتوانند هزینه های حمل خود را کاهش دهند.

کاهش سایز بسته بندی بار

یکی از مهمترین روش هایی که توصیه میکنیم حتما اعمال کنید کاهش سایز بسته بندی کالاها میباشد. در واقع در حمل هوایی صاحب کالا باید هزینه سانت به سانت ابعاد بسته بندی را پرداخت نماید چون هر سانت بسته بندی تاثیر مستقیم در وزن حجمی مرسوله دارد.

لذا توصیه میکنیم از فروشنده کالا و یا فرستنده خود در چین بخواهید تا میتواند سابز بسته بندی سفارشات شما را کاهش دهد

عدم ارسال کالای شامل باتری، برند، پودر و مایع

هزینه حمل کالاهای شامل باتری، برند، پودر و مایع به نسبت کالاهای نرمال بسیار بالاتر میباشد.

این کالاها ار نظر ایرلاین ها کالای خطرناک در نظر گرفته میشود لذا تا میشود کالاهای نرمال خرید نمایید و به صورت هوایی ارسال نمایید.

خرید کالا از فروشندگان چینی به صورت فوب ( Shipping from china to usa )

اگر شیوه حمل هوایی را برای ارسال مرسولاتتان از چین به ایران انتخاب کنید این موضوع را باید بدانید که علاوه بر هزینه فریت که باید پرداخت کنید. برخی از این هزینه ها به شرح ذیل میباشد:

  • هزینه پیکاپ و جمع آوری کالا از فروشنده در چین
  • هزینه های لوکال فرودگاهی در چین

این هزینه ها در حالت عادی بر عهده خریدار کالا میباشد اما اگر در ابتدا کالاهای خود را از فروشندگان چینی به صورت فوب خریداری کنید این هزینه ها بر عهده فروشنده کالای شما در چین میباشد.

مراحل حمل بار از چین به ایران به صورت هوایی به چه صورت است؟

اگر تمایل به واردات هوایی از چین به ایران دارید بهتر است ابندا مراحل و فرایند حمل هوایی را بدانید.

ما مراحل را به ترتیب برای شما در زیر لیست میکنیم:

  • نهایی کردن هزینه حمل با گروه تجاری ققنوس  ( دفتر ایران و یا چین )
  • ارسال و تحویل مرسولات شما توسط فروشنده به انبار گروه تجاری ققنوس در چین
  • یکپارچه سازی بارهای کلیه مشتریان در انیار چین گروه تجاری ققنوس
  • بارگیری بارهای مشتریان در یکی از فرودگاههای کشور چین
  • خروج بار از چین و رسیدن بار به فرودگاه امام خمینی
  • تخلیه بار از هواپیما و تحویل بارهای وارداتی به انبار گمرک
  • تسویه هزینه های حمل با گروه تجاری ققنوس
  • تحویل مدارک بار به مشتریان و صاحبین کالا در ایران

در کلیه این مراحل کارشناسان گروه تجاری ققنوس در کنار شما هستند، لذا بدون نگرانی میتوانند اقدام به واردات مرسولات خود به صورت هوایی از چین به ایران کنید.