بهترین مواد غذایی برای کم خونی چیست؟

 اگر جزو افرادی هستید که دارای علائم کم خونی هستید و گلبول های قرمز شما کاهش یافته است و احساس ضعف یا خستگی دارید،باید بدانید که، اگر میزان گلبول های قرمز خون شما کم باشد، بدن شما باید برای تحمل اکسیژن در بدن، بیشتر تلاش کند. بدن انسان هر روز، میلیون ها گلبول قرمز به واسطه مواد غذایی خون ساز تولید می کند. این گلبول ها در مغز استخوان تولید می شوند و حدود ۱۲۰ روز در اطراف بدن گردش می کنند.شاید تعداد زیادی از افرادی هستند که دجار کم خونی شدید می باشند و مدام این سوال را از خود می پرسند که، برای برای کم خونی چی بخوریم خوبه؟ در این مطلب از سایت داروخانه آنلاین فردامارکت، در مورد صبحانه مقوی برای کم خونی، داروهای درمان کم خونی شدید، بهترین غذا برای کم خونی شدید، غذاهای مضر برای کم خونی فقر آهن، دشمن کم خونی و… توضیح می دهیم.

پایین آمدن سطح گلبول های قرمز بدن باعث ایجاد کم خونی می شود. این مشکل باعث ایجاد بیماری های مختلفی می شود زیرا وظیفه ی انتقال اکسیژن به نقاط مختلف بدن به عهده ی گلبول های قرمز است. از علائم شایع کم خونی خستگی و فشار بر اعضای بدن می باشد. از دلایل کم خونی مشکل سوء تغذیه، وراثت، برخی سرطان ها و ابتلا به بیماری های عفونی می باشد.
برای کم خونی چه بخوریم؟

صبحانه مقوی برای کم خونی
بهترین وعده غذایی برای جذب آهن، صبحانه می باشد. خوردن نان سبوس دار مانند سنگک به همراه بالنگ و کره ی حیوانی می تواند برای رفع مشکلات معده و گوارش که از دلایل کم خونی هستند موثر باشد.همچنین مصرف میوه های مختلف مانند توت فرنگی، سیب و به؛ به شکل های مختلف مثل آبمیوه، مربا و همچنین مصرف عسل و دارچین بهترین خوراکی ها در وعده صبحانه هستند. یکی از اصلی ترین مشکلات کم خونی مصرف چای می باشد که باید آن را از صبحانه حذف کرده و حداقل دو ساعت بعد از مصرف صبحانه چایی را مصرف کرد.

داروی درمان کم خونی چیست؟
افرادی که به بیماری کم خونی مبتلا هستند با مصرف قرص و دارو باید به درمان مشکل فقر آهن بپردازند. برای مصرف و تعیین نوع قرص که برای شما مفید است باید به پزشک مراجعه کنید. در زیر به بررسی تعدادی از این داروها می پردازیم:

اسید فولیک
آهن فیفول
فروس سولفات
داروی درمان کم خونی چیست؟
اسید فولیک
یکی از انواع ویتامین B فولات است که به طور طبیعی در خوراکی ها وجود دارد. شکل مصنوعی این ویتامین اسید فولیک است که بدن ما نمی تواند آن را تولید کند و تنها از طریق خوراکی و مکمل می شود آن را تامین کرد. برای جببران کم فولات بودن خون از اسید فولیک استفاده می شود.مصرف قرص های اسید فولیک باعث حفظ سلامت عمومی بدن می شود. اکثر افرادی که فعالیت بالایی دارند و همچنین ورزشکاران بیشتر دارای کمبود اسید فولیک هستند. همچنین مصرف این قرص برای زنان باردار، به دلیل اینکه در حین زایمان مشکلی برای آن ها پیش نیاید و سلامت جنین مفید است.

آهن فیفول
برای تامین نیاز روزانه بدن به آهن و اسید فولیک بهتر است از قرص فیفول استفاده کنید.مصرف فیفول برای خانم ها و آقایان مناسب است اما مصرف آن برای خانم ها بیش تر حائز اهمیت است مخصوصا در دوران قاعدگی و بعد از هفته سیزدهم بارداری . همچنین کپسول فیفول برای پیشگیری و درمان کم خونی که بر اثر فقر آهن و کمبود فولیک اسید به وجود می آید، در دوران بارداری و برای حفظ و سلامتی پوست، مو و ناخن مفید است و نقش مهم و اساسی دارد. علاوه بر دوران بارداری در دوران شیردهی نیز مصرف ففول به افراد توصیه می شود اما مصرف آن در این دوران باید با مشورت و تجویز پزشک صورت بپزیرد.

فروس سولفات
از پر مصرف ترین قرص ها برای درمان کم خونی فروس سولفات می باشد که تنها برای کم خونی ناشی از فقر آهن تجویز می شود و در سایر کم خونی ها نباید مصرف شود. استفاده همزمان از این قرص با تتراسیکلین باعث می شود تا اثرات تتراسیکلین کم تر شود. از عوارض این قرص می توان به تحریک مجرای گوارش اشاره کرد و در صورت مصرف زیاد باعث ایجاد تهوع می شود. اگر بیماری های دیگری مانند هموکروماتوز، التهاب و زخم های گوارشی و … دارید و دارو های دیگری مانند فلوروکینول ها، آنتی اسید ها، الندرونات و … را مصرف می کنید و همچنین در صورت بروز حساسیت نسبت به آهن باید از مصرف این قرص خودداری کنید.

افراد کم خون چه بخورند
خونسازترین مواد غذایی
افراد کم خون چه بخورند؟ یکی از غذاهای مغذی و تاثیر گذار بر درمان کم خونی جگر است که از نامظمئن ترین نمونه ها می باشد. برای کم خونی چی بخوریم؟ جگر گاو و جگر مرغ مقدار زیادی ویتامین B12 دارند و طی تحقیقات مشخص شده که افرادی که این ماده غذایی را در برنامه غذایی هفتگی خود جای داده اند و آن را به صورت هفتگی مصرف کردند میزان انرژی در این افراد بالا رفته و خلق و خوی بهتری پیدا کرده اند. همچنین سبزی هایی که برگ تیره رنگی دارند برای کم خونی مفید هستند اما میزان آهنی که در آن هاست با میزان آهنی که در فراورده های گوشتی است قابل مقایسه نمی باشد از این رو افرادی که گوشت مصرف نمی کنند بیشتر به بیماری کم خونی مبتلا می شوند.

برخی از مواد غذایی که آهن دارند و برای درمان کم خونی مناسب هستند را در زیر نام می بریم:

گوشت گوسفند و گاو
صدف
بوقلمون
مرغ
بروکلی
اسفناج
دانه های کدو تنبل
و …

بهترین تغذیه برای کم خونی شدید

بهترین راه درمان کم خونی چیست؟
برای درمان کم خونی شدید، باید مصرف خوراکی هایی که دارای ویتامین C هستند را افزایش دهید؛ زیرا کم خونی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند. مصرف ویتامین C بدن را تقویت کرده و میزان جذب آهن را افزایش می دهد. مصرف یک فنجان ماست به همراه یک قاشق چایخوری زرد چوبه به صورت روزانه برای مبتلابان به کمخونی مفید می باشد، همچنین شما می توانید آب را در ظرف مسی نگهداری کنید و آن را مصرف کنید زیرا مواد معدنی طبیعی از مس وارد آب می شود که برای کم خونی و ریزش مو مناسب است. سبزیجات سبز دارای آهن فراوانی هستند و علت آن به دلیل بالا بودن مقدار کلروفیل موجود در این گیاهان است. شما می توانید با خوردن دانه های کنجد و کشمش خرما آهن مورد نیاز بدن را جذب کرده و کم خونی شدید را درمان کنید.همچنین شما می توانید قرص هایی که حاوی ویتامین سی هستند را از فروشگاه آنلاین فردامارکت تهیه کنید.

طرز تهیه معجون های خون ساز
برای کم خونی چی بخوریم؟ شما می توانید مواد غذایی خون ساز مختلف را با هم مخلوط کرده و یک معجون مفید تهیه کنید. مثلا می توانید موز، گردو، پسته، دانه کنجد و آب هویج را به صورت یک معجون کامل و خون ساز مصرف کنید.

یا می توانید از معجون زیر برای رفع کم خونی و افزایش گردش خون استفاده کنید:

یک قاشق عسل
پودر دارچین
چند عدد برگه زرد آلو
عرق بیدمشک
انجیر خشک
۱ تا دو عدد موز
منبع: فردا مارکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.