آیا ماهی‌ها درد را احساس می‌کنند؟

آیا ماهی‌ها درد را احساس می‌کنند؟
مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه لیورپول انگلستان نشان می‌دهد ماهی‌ها بدون هیچ نوع تردیدی قادر به احساس درد هستند و البته اینکه آیا آنها به همان روش سایر موجودات؛ درد را حس می‌کنند یا خیر؟ مشخص نیست.

به گزارش یورفان:بسیاری از افراد به‌طور سنتی باور دارند که ماهی‌ها درد را حس نمی‌کنند. نتایج یک بررسی جدید که به سرپرستی دکتر لین اسندون (Dr Lynne Sneddon) مدیر دانشکده دامپزشکی زیستی دانشگاه لیورپول که یکی از دانشمندان برجسته جهان در این زمینه است، نشان می‌دهد ماهی‌ها درد را احساس می‌کنند.

پیش‌ازاین و در سال ۲۰۰۲ دکتر اسندون نخستین دانشمندی بود که ثابت کرد که ماهی‌ها دارای سلول‌های گیرنده درد موسوم به nociceptors در دهان خود هستند.وی به‌ تازگی و پس از بررسی شواهد ده‌ها مطالعه انجام‌ شده در سراسر جهان‌، بیش از هر زمان دیگری متقاعد شده است که در تعامل ما با گونه‌های ماهی باید مراقبت بیشتری صورت گیرد.

وی در این رابطه گفت: «انسان طی فعالیت‌های مختلفی ازجمله ماهیگیری و پرورش ماهی‌های مختلف و حتی نگهداری ماهی در آکواریوم‌ها، با این جانوران سروکار دارد با توجه داشت که ما به هر روشی که با ماهی‌ها تعامل داریم، باید به‌نوعی با آن‌ها برخورد کنیم که گویی آن‌ها درد را تجربه می‌کنند. در حقیقت نوع تعامل ما با این حیوانات نیز باید مشابه پستانداران و پرندگان باشد.»

درحالی‌ که تحقیقات نشان می‌ دهد ماهی‌ ها درد را احساس کرده و رفتار خود را مطابق با آن شکل می‌ دهند، باید در نظر داشت که این نوع رفتار واکنشی می‌ تواند متفاوت با رفتار ناشی از درد در انسان باشد. به‌عنوان‌ مثال، ماهی‌ ها نسبت به سرما بسیار حساس بوده اما این جانوران به فشار بسیار حساس‌ تر هستند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با این موضوع افزود: «آستانه‌های مکانیکی و گیرنده‌های درد در ماهی‌ها آن‌ها، بسیار کمتر از پستانداران است؛ یعنی درواقع میزان فشاری که شما برای تحریک گیرنده‌های فشار در ماهی باید اعمال کنید، کاملاً شبیه شرایط قرنیه انسان است، بنابراین دست زدن به ماهی‌ها احتمالاً باعث ایجاد درد شدیدی در این جانوران خواهد شد.»

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در پایان ابراز امیدواری کردند که علاوه بر پیامد های بارز این یافته در صنعت شیلات و پرورش ماهی، تحقیقات جدیدی در مورد چگونگی تأثیر مکانیسم‌های تشخیص درد در حیوانات بر محیط آن‌ها انجام شود.

این تیم مطالعاتی در نظر دارد طی پژوهش‌های بعدی خود به بررسی چگونگی پردازش سیگنال‌های درد توسط مغز ماهی بپردازد.

 

منبع مطلب : سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.