چه کارهایی بکنیم تا امسال سرما نخوریم؟

چکار کنیم که امسال سرما نخوریم؟
با نزدیک شدن فصل سرما، آنفولانزا، سرماخوردگی، گلو درد، برونشیت و… از مهمانان ثابت بسیاری از خانه‌ها هستند! در این مطلب چندین روش ساده را به شما معرفی خواهیم کرد که تاثیر فراوانی در کاهش سرماخورگی‌های پاییز و زمستان خواهند داشت.

به گزارش یورفان : با نزدیک شدن فصل سرما، آنفولانزا، سرماخوردگی، گلو درد، برونشیت و… از مهمانان ثابت بسیاری از خانه‌ها هستند! آیا شما هم به دنبال روشی هستید که امسال از شر این مریضی‌ها در امان باشید؟ پس با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله چندین روش ساده را به شما معرفی خواهیم کرد که تاثیر فراوانی در کاهش سرماخورگی‌های پاییز و زمستان خواهند داشت.

 

۱. مصرف ویتامین دی را افزایش دهید

پایین بودن سطح ویتامین دی در بدن می‌تواند منجر به سرماخوردگی و مریضی‌های مربوط به فصول سرد سال شود. از این رو پیشنهاد می‌کنیم در فصول سرد سال، مصرف ویتامین دی خود را افزایش دهید. برخی از تحقیقات کانادایی ثابت کرده اند مصرف حدود ۱۰۰۰۰ IU ویتامین دی در هفته، سبب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی خواهد شد.

۲. به خودتان دست نزنید

تنها در صورتی که همیشه یک جفت دستکش جراحی استریل شده در دست داشته باشید می‌توانید به صورت یا وسایل خود دست بزنید. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، افرادی که گهگاه چشم و بینی خود را لمس می‌کنند، ۴۱ درصد بیشتر از افراد دیگر دچار عفونت‌های تنفسی می‌شوند. اگر فکر می‌کنید ضد عفونی کننده دست می‌تواند اوضاع را بهتر کند، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

۳. ماست بخورید

یکی از ساده‌ترین روش‌های موجود برای جنگیدن با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا، مصرف ماست است؛ خصوصا ماست یونانی. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که روزانه یک نوع خاص پروبیوتیک مصرف می‌کنند، ۲۷ درصد کمتر از افراد دیگر به سرماخوردگی و آنفولانزا دچار خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم روزانه حداقل یک وعده ماست مصرف کنید.

۴. مدیتیشن کنید

محققان دریافتند که افرادی که مدیتیشن می‌کنند، ۷۶ درصد کمتر از افراد دیگر دچار سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند. مدیتیشن سبب ایجاد آرامش و تمرکز در افراد شده و استرس را نیز از بین می‌برد. برای جلوگیری از سرما خوردگی، همین حالا مدیتیشن را آغاز کنید.

۵. چای بنوشید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها که اکثر ایرانی‌ها به آن علاقه دارند! طبق مطالعاتی که در آلمان انجام شده، ثابت شد که ماده جادویی موجود در چای و خصوصا چای سبز، به نام اپی‌گالوکتشین گالات، می‌تواند به ذرات ویروس آنفولانزا آسیب وارد کرده و ورود آن‌ها به بدن را متوقف کند. پس در این ایم بیشتر از همیشه چای و چای سبز بنوشید. این نکته را در نظر داشته باشید که خواص چای سبز به مراتب بیشتر از چای سیاه است.

۶. به موقع ورزش کنید

قبل از اینکه سرما بخورید، ورزش کنید. بر اساس بررسی‌های انجام شده، هنگامی که قبل از بروز آنفولانزا یا سرما خوردگی ورزش می‌کنید، مغز، رفتار و ایمنی بدن در برابر سرما خوردگی افزایش خواهد یافت. به نوعی می‌توان گفت ورزش مثل واکسن برخورد می‌کند. برای محافظت کافی از بدن، چقدر باید عرق بریزیم؟ یک مطالعه بریتانیایی ثابت کرد افرادی که حداقل ۲۵ تا ۳۰ دقیقه در روز ورزش می‌کردند، سیستم ایمنی قوی تری نسبت به دیگر افراد خواهند داشت.

۷. بینی خود را گرم کنید

هوا آن بیرون خیلی سرد شده است؟ حتما بینی خود را بپوشانید. گرم نگه داشتن حفره‌های بینی و سینوس شما، از بروز بیماری‌هایی مثل آنفولانزا و سرما خوردگی به صورت چشمگیری جلوگیری خواهد کرد. اگر در پاییز و زمستان قرار است زمانی را در فضای خارج از خانه بگذرانید، حتما از شالگردن، ماسک یا هر چیز دیگری که می‌تواند بینی شما را گرم نگه دارد استفاده کنید.

۸. مواد غذایی را بجوشانید

ویروس‌هایی که از طریق مصرف مواد غذایی به وجود می‌آیند، با جوشانده شدن از بین خواهند رفت؛ بنابراین برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌ها در فصول سر سال، سعی کنید بیشتر مواد غذایی، مثلا سبزیجات (کلم، اسفناج و لوبیا) را پیش از مصرف به مدت ۲ تا ۳ دقیقه در آب بجوشانید. سپس می‌توانید آن‌ها را در آب یخ بگذارید و به هر طریقی که خواستید از آن استفاده کنید. توجه داشته باشید که جوشاندن مواد غذایی خصوصا سبزیجات، می‌تواند تا حدودی طعم آن را عوض کند. اما ارزشش را دارد.

۹. خشکی را از بین ببرید

گاهی تنها گرم نگه داشتن بینی، کافی نخواهد بود؛ بلکه شما به رطوبت نیز احتیاج خواهید داشت. هنگامی که بینی شما خشک می‌شود، خواص ضد میکروبی که به صورت طبیعی در بینی وجود دارند، از بین خواهند رفت. سعی کنید در روز‌های سرد سال، میزان رطوبت را در منازل خود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید. همچنین گا‌ها بینی خود را با سرم شستشو، شستشو دهید.

۱۰. مصرف ماهی را افزایش دهید

ما تا اینجای کار گفتیم که سعی کنید به صورت متعادل ورزش کنید. اما اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید یا به طور کلی زیاد ورزش می‌کنید، مصرف ماهی را افزایش دهید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ برروی مغز، رفتار و سیستم ایمنی بدن انجام شد که ثابت کرد افزایش مصرف امگا ۳ می‌تواند باعث افزایش ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل عفونت حفظ کند.

۱۱. تمرینات مربوط به بینی را انجام دهید

مطمئنا تاکنون به میزان اهمیت بینی در سلامت جسمانی و دوری از سرما خوردگی پی برده‌اید. یکی از تمریناتی که می‌توانید انجام دهید به این صورت است: نفس عمیق بکشید، یکی از سوراخ‌های بینی را ببندید و تمام خستگی و کسالت را از سوراخ دیگر بینی خود خارج کنید. همین کار را با دیگر سوراخ بینی خود نیز تکرار کنید. این تمرین، بینی شما را تمیز و سالم خواهد کرد.

۱۲. از اکالیپتوس استفاده کنید

آیا با تمام پیشگیری‌هایی که کردید، باز هم دچار سرما خوردگی و برونشیت شدید؟ اشکال ندارد. اکالیپتوس به شما کمک خواهد کرد. طبق مطالعات انجام شده، ترکیبی که در اکالیپتوس وجود دارد، می‌تواند سبب کاهش سرفه در افراد گردد. این ماده با کاهش التهاب موجود در ریه، سبب افزایش جریان هوا می‌گردد. افرادی که به برونشیت مبتلا هستند، با کمک اکالیپتوس، ۲۲ درصد سریعتر از دیگر افزاد، بهبود خواهند یافت.

۱۳. زنجبیل، دوست شماست

مقداری زنجبیل بخورید. محققان تایوانی دریافتند که مصرف زنجبیل تازه می‌تواند ویروس‌های تنفسی را از کار باز داشته و توانایی تکثیر آن‌ها را نیز کاهش دهد. فقط توجه داشته باشید که مصرف زنجبیل بیش از حد نیز مناسب نخواهد بود. تنها کافی است مقداری زنجبیل را در آب داغ ریخته و آن را میل کنید. همچنین می‌توانید قدری سیر یا سبزیجات دیگر به این نوشیدنی اضافه کنید.

۱۴. دستان خود را بشویید

برای پاک کردن کامل ویروس از دستان شما، باید با آب و صابون دست‌های خود را کاملا شستشو دهید. برای این کار لازم است تا دست‌های خود را حدود ۲۰ ثانیه شستشو داده و کاملا خشک کنید. توجه داشته باشید که مرطوب بودن دست‌ها، می‌تواند سبب افزایش جذب میکروب‌ها شود. پس حتما پس از شستشوی دست‌ها، آن‌ها را خشک کنید.

۱۵. یوگا را فراموش نکنید

دانشمندان ژاپنی، معتقدند که انجام یوگا می‌تواند سبب تقویت سیستم دفاعی بدن گردد. از این رو می‌تواند برای مبارزه با بیماری‌هایی مثل ذات الریه، سرما خوردگی و آنفولانزا به شما کمک کند. تنها کافی است هر هفته یک تا دو جلسه کلاس یوگا بروید تا به حد چشمگیری از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرده باشید.

۱۶. آدامس بجوید

طعم دهان و نفس خود را با یک آدامس، تازه کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که شیرین کننده موجود در آدامس می‌تواند از بروز بیماری‌های مربوط به سرما خوردگی جلوگیری به عمل آورد. همچنین تحقیقاتی که در کشور ترکیه صورت گرفته، ثابت کرده است که مصرف آدامس می‎‌تواند خطر ابتلا به عفونت گوش و سینوس را کاهش دهد.

۱۷. خواب کافی داشته باشید

کمبود خواب و استراحت می‌تواند کابوسی برای سیستم ایمنی بدن شما باشد. طبق مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۳ در کشور فنلاند، داشتن خواب کمتر از چهار ساعت در شبانه روز می‌تواند عملکرد بدن شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. سعی کنید خواب کافی داشته باشید تا سیستم دفاعی بدن شما هیچ ضعفی در این زمینه نداشته باشد و کمتر با مریضی‌های زمستانی رو به رو شوید.

۱۸. سیگار نکشید

اگر سیگار می‌کشید، زمان آن رسیده که برای مدتی هم که شده آن را کنار بگذارید. سیگار کشیدن می‌تواند بدن شما را در معرض آنفولانزا قرار دهد. تحقیقات ثابت کرده افزادی که سیگار می‌کشند، ۵ برابر افراد دیگر دچار سرما خوردگی و آنفولانزا می‌شوند.

۱۹. نفس تمیز بکشید

سیگاری نیستید؟ چه بهتر. اما باید از افرادی که سیگار می‌کشند دوری کنید. دانشمندان هندی ثابت کرده‌اند که وقتی فردی در نزدیکی شما سیگار می‌کشد، بینی شما از بوی دود آن پر می‌شود. افرادی که در معرض دود سیگار قرار دارند نسبت به افراد دیگر، بیشتر در معرض آسیب بیماری‌های عفونتی قرار دارند.

۲۰. عسل بخورید

در یکی از موارد بالا، اشاره کردیم که می‌توانید چای و چای سبز بخورید. حال می‌گوییم می‌توانید برای شیرین کردن چای خود از عسل استفاده کنید. مصرف عسل میزان باکتری‌ها را تا ۸۵ درصد کاهش خواهد داد. طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۱۴ در پاکستان انجام شد، عسل تاثیر فراوانی در پیشگیری و درمان سرما خوردگی دارد.

۲۱. نوشیدنی گرم بنوشید

آیا چای سبز دوست ندارید؟ آیا فکر می‌کنید آب جوش با زنجبیل، ترکیب چندش آوری ایجاد می‌کند؟ اشکال ندارد. شما می‌توانید از هر نوشیدنی گرمی که دوست دارید استفاده کیند. اگرچه تاثیر این نوشیدنی‌هایی که نام بردیم ممکن است بیشتر باشد، اما تمامی نوشیدنی‌های گرم می‌توانند برای گلو درد و بیشتر علائم سرما خوردگی مفید باشند.

۲۲. مصرف گیاهان درمانی را افزایش دهید

اضافه کردن مقداری رزماری می‌تواند به عنوان یک ماده ضد ویروسی خوب عمل کند. طبق مطالعاتی که در کره انجام شد، اضافه شدن ترکیبات گیاهی به نوشیدنی یا مواد غذایی شما می‌تواند ویروس‌های تنفسی را از شما دور کند.

سخن آخر

به کمک این ۲۲ روشی که اشاره کردیم می‌توانید پاییز و زمستان امسال تا حد زیادی خیال راحتی داشته و با سرما خوردگی و آنفولانزا خداحافظی کنید. آیا شما هم روی برای جلوگیری از سرما خوردگی سراغ دارید؟ آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منبع: زندگی آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.