شربتی برای پاکسازی کبد

شربتی برای پاکسازی کبد
یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت:استفاده از شربت آبغوره باعث پاکسازی کبد،کلیه و درمان کبد چرب می‌شود.

به گزارش یورفان: آبغوره از مواد پر کاربرد و پر خاصیت در صفره ایرانی‌ها است. مصرف این ماده غذایی با افزایش اسید معده می‌تواند در هضم غذا‌های چرب و سنگین یا کمک به بهبود عملکرد سیستم گوارش افراد سالمند مفید است؛ می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده روی کنید.

از آنجایی که آبغوره محتوی مقادیر مناسبی از ویتامین C است، مصرف آن می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها را درمان کند؛ آبغوره در اصطلاح طب سنتی صفرابر است و کمک زیادی به دفع زردی می‌کند. مصرف آبغوره می‌تواند باعث تقویت کبد شود، اسید‌های آلی پتاسیم‌دار موجود در آن برای درمان پا درد، کمردرد، درد سیاتیک و روماتیسم مفید است.

آبغوره مدر (ادرار آور) است و به دفع سموم از طریق کلیه‌ها کمک می‌کند. این چاشنی تاثیر زیادی بر کاهش حرارت بدن و رفع عطش دارد و به همین دلیل برای درمان تب و سل ریوی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آبغوره از جمله مواد محرک برای افزایش اشتها محسوب می‌شود؛ افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند علاوه بر طعم مطلوب، به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن موجود درموادغذایی کمک کند به علاوه این چاشنی در درمان اسهال ساده هم نقش موثری دارد.

 

آبغوره مصارف غیرخوراکی زیادی دارد. برای مثال غرغره کردن آبغوره یکی از روش‌های موثر برای کاهش تورم گلو محسوب می‌شود. هنگام خونریزی بینی، چکاندن چند قطره آبغوره می‌تواند به کاهش خونریزی کمک کند. مصرف چند قطره آبغوره و سرکه هم می‌تواند در درمان عفونت گوش موثر باشد.

حیدر عظمایی، محقق و پژوهشگر طب سنتی، اظهار کرد: این شربت حاوی ویتامین‌های B و C بالا، انواع اسید‌ها مانند اسیدمالیک، اسید فورمیک، اسید سیتریک و موادی مثل قند، آهن، منیزیم، کلسیم، منگنز، فسفر، پروتئین و غیره است.

وی ادامه داد: این شربت تأثیر چشمگیری در رفع عطش، گُر گرفتگی و تب بدن دارد، همچنین باعث کمک به کنترل قند، فشار و چربی خون می‌شود؛ مصرف این شربت خوش‌طعم تأثیر چشمگیری در کاهش اسیداوریک و رفع غلظت خون دارد، بنابراین می‌تواند به درمان نقرس کمک کند.

عظمایی گفت: استفاده از شربت آبغوره باعث از بین رفتن کهیر، خارش، اگزما و بهبود لک‌های پوستی دارد؛ مصرف آبغوره از غلبه صفرا پیشگیری می‌کند و جالب است بدانید که استفاده از شربت آبغوره باعث پاکسازی کبد و درمان کبد چرب و پاکسازی کلیه‌ها می‌شود. استفاده از آبغوره سنگ صفرا را خورد و دفع می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تصریح کرد: خواب زیاد در اغلب افراد به دلیل اختلال در چربی خون و غلظت خون به وجود می‌آید و جالب است بدانید که مصرف شربت آبغوره می‌تواند این مشکل را رفع کند همچنین می‌تواند باعث شود یرقان یا همان زردیبهبود پیدا کند.

عظمایی گفت: یکی از خواص جالب این شربت خوش طعم، کاهش وسواس فکری و بهبود کودکان بیش فعال است، همچنین غرغره کردن آن موجب رفع ورم و درد گلو می‌شود. توجه داشته باشید، مصرف آبغوره برای افرادی که افت قند دارند کمی خطرناک است و باید آن را با احتیاط و کم مصرف کنند؛ مصرف آن برای زنان باردار هم پیشنهاد نمی‌شود و می‌تواند منجر به بروز آسیب در سلامت آنها شود.

طرز تهیه شربت آبغوره

وی مقدار مناسب مصرف آن را دو وعده در روز و با فاصله مناسب دانست و تصریح کرد: آبغوره تازه را درون ظرف شیشه‌ای بریزید و با مقدار مناسبی آب مخلوط کنید؛ هنگام خوردن شربت به ازای هر یک لیوان شربت، از یک قاشق مرباخوری تا یک قاشق غذاخوری سکنجبیناستفاده کنید. مقدار مصرف آن روزانه دو وعده صبح یا عصر و یا صبح و شب است.

 

منبع : سایت باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.